Sztoikus-e az Iskola végső üzenete? : a Jakus-Hévizi-hipotézis újragondolása

Arató László: Sztoikus-e az Iskola végső üzenete? : a Jakus-Hévizi-hipotézis újragondolása. In: Iskolakultúra, (29) 12. pp. 73-80. (2019)

[thumbnail of iskolakultura_2019_12_073-080.pdf]
Előnézet
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2019_12_073-080.pdf

Letöltés (869kB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

A dolgozat elsősorban nem új összefüggések feltárására vállalkozik, hanem egy olyan könyv, az Ottlik-veduta néhány tézisének felidézésére és alátámasztására, amely az elmúlt húsz év Ottlik-olvasásának legjelentősebb teljesítménye, s melynek felfedezései, igazságai nem kellőképpen terjedtek el az Ottlik-filológiában, -recepcióban, illetve az Iskola a határon középiskolai tanításában. A Jakus–Hévizi-hipotézis lényege, hogy az Iskola távolról sem olyan megnyugtató könyv, mint azt a recepció fővonala gondolja, hogy nem (elsősorban) a sztoikus belső szabadság kiépüléséről szóló példázat. Hogy Bébé a regény elején elhangzó agyonidézett meditációját a tőkesúlyról, a néma összetartozásról nem szabad névértéken venni. Hogy az Iskola inkább kérdező, mint válaszoló regény. Bébé belső szabadságról szóló „áriái” valójában Szeredy azon kérdése előli kitérések, hogy maradjon-e Magdával, a szeretőjével, vagy térjen vissza a feleségéhez, azaz a létezése gyermekkori alaprétege és a jelene közötti kapcsolatot élje-e meg, vagy visszatérjen felnőtt mindennapi életéhez. Hévizi álláspontja az, hogy a regény három főszereplője Medve kéziratában keresi a választ és önmagát. A kérdés az, hogy a gyermekkor utáni évek s bennük az iskolaévek felesleges viszontagságok voltak-e, vagy az iskolaévek adják személyiségük tőkesúlyát, alaprétegét. A szerzők szerint Medve az 1956-os forradalom élményének hatására írja át kézirata és iskolai élete bizonyos eseményeit, értékeléseit. Talán 56 után nem gondolja már, hogy az emberi társadalom finom szabályainak sakktábláját nem szabad fölborítani. A valóság megváltoztathatatlanságát már nem fogadja el sztoikus módon. A dolgozat szövegrészek elemzésével, felidézésével igyekszik a Jakus–Hévizi-féle értelmezés alátámasztására. The basic hypothesis of the paper is that the interpretation given to Ottlik’s novel by Ildikó Jakus and Ottó Hévizi deserves more attention than it’s been given to by Ottlik-philologists. The main idea of this interpretation is that the novel doesn’t have a reconciling stoic message, it is more a novel of questions, debates and investigations than that of comforting answers. This interpretation states that the famous and beautiful meditations of Bébé in Lukács Spa at the beginning of the novel about the inner stability and freedom achieved in the military school of the characters’ adolescence are not to be taken at their face value. Bébé is trying to avoid answering Szeredy’s question about staying with Magda, his lover or going back to his wife, i. e. whether re-establishing the connection between his present and the deepest layer of his life rooted in his childhood prior to the school years or returning to his everyday life. Hévizi’s idea is that the three protagonists are looking for the answer – and themselves – in Medve’s manuscript. The question is whether the years of the school, the knowledge and behaviour pattern, the alluvia or sedimentation gained there and everything since were just „superfluous vicissitudes” or the real centre of their personality. The authors of Ottlik-veduta suggest that Medve rewrites certain parts of his novel and his school experiences because of the new experiences of the 1956 revolution. Perhaps he doesn’t think any more than one shouldn’t overthrow the chess table of human society’s sophisticated rules. He doesn’t accept the unchangeable reality in a stoic way anymore. The paper tries to analyse parts of the text to support or confute the JakusHévizi hypothesis.

Egyéb cím: Is the ultimate message of Ottlik’s School really stoic? : revisiting the Jakus-Hévizi Hypothesis
Dokumentum típusa: Cikk, tanulmány, mű
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Iskolakultúra
Kötet: 29
Szám: 12
ISSN: 1215-5233
Közreműködők:
Közreműködés típusa
Közreműködők
NEM RÉSZLETEZETT
Ottlik Géza
Nyomdász/kiadó: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Kiadás, keletkezés helye: Szeged
Dátum: 2019
Oldalak: pp. 73-80
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 79-80. ; összefoglalás magyar és angol nyelven
Kulcsszavak: Magyar irodalom - regény, Regényelemzés - magyar, Magyar irodalom története
A feltöltés ideje: 2020. máj. 15. 11:09
Utolsó módosítás: 2020. máj. 15. 11:09
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/46635
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet