Mit kaphatunk a filozófiától és a pedagógiától? : gondolatok a szellem bátorságáról és a lélek kiválóságáról

Karikó Sándor: Mit kaphatunk a filozófiától és a pedagógiától? : gondolatok a szellem bátorságáról és a lélek kiválóságáról. In: Iskolakultúra, (29) 10. pp. 98-109. (2019)

[thumbnail of iskolakultura_2019_10_098-109.pdf]
Preview
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2019_10_098-109.pdf

Download (876kB) | Preview

Abstract

It is evident that the separate examination of the two concepts mentioned in the title offers one many approaches, thus scrutinising them together would widen further the possibilities. The scope of analysis must necessarily be narrowed, in the followings, I shall touch upon some bits and pieces of these two categories: one of the characteristics of philosophy and pedagogy, one of their decisive particularities in accordance with my own views. I think that both philosophy and pedagogy bear such a final content, positive inner “voice”, one could say “buzzword” that can be an orientation point in the whole of the pedagogical and educational work. (Furthermore, it can also be related to politics, science and everyday interaction.) Critical reflexivity and the virtue of goodness shall be discussed. Nyilvánvaló, a címben szereplő két fogalom (filozófia és pedagógia) vizsgálata külön-külön is ezernyi megközelítést kínál fel, együttes szemügyre vételük csak tovább bővíti a lehetőségeket. Az elemzőmunkát tehát szükségképp muszáj szűkíteni, az alábbiakban mindkét kategória csupán egy-egy mozzanatát érinteném: a filozófiai és a pedagógiai kultúra egyik meghatározó vonását, meglátásom szerint döntő jelentőségű sajátosságát emelném ki. Azt gondolom, hogy mind a filozófia, mind pedig a pedagógia rendelkezik egy olyan végső tartalommal, pozitív belső „hanggal”, mondhatnánk: „hívó szóval”, amely igazodási pont lehet egész oktató és nevelő munkánkban. (És persze azon túlmenően a politikában, a tudományban, a mindennapi érintkezésben egyaránt.) Az alábbiakban az úgynevezett kritikai reflexivitásról és a jóság erényéről lesz szó.

Other title: What can one receive from philosophy and pedagogy? : reflections on the courage of the spirit and the eminence of the soul
Item Type: Article
Journal or Publication Title: Iskolakultúra
Volume: 29
Number: 10
ISSN: 1215-5233
Publisher: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Place of Publication: Szeged
Date: 2019
Page Range: pp. 98-109
Additional Information: Bibliogr.: 109. p. ; összefoglalás magyar és angol nyelven
Uncontrolled Keywords: Filozófia, Pedagógia
Date Deposited: 2020. May. 14. 13:15
Last Modified: 2020. May. 14. 13:15
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/46598

Actions (login required)

View Item View Item