Óvodás gyermekrajzok vizsgálata a három narratív rajz képalkotó feladatsorral

Gaul-Ács Ágnes; Kárpáti Andrea: Óvodás gyermekrajzok vizsgálata a három narratív rajz képalkotó feladatsorral. In: Magyar pedagógia : a Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottságának folyóirata, (118) 3. pp. 279-306. (2018)

[thumbnail of mp_2018_003_279_306.pdf]
Előnézet
Cikk, tanulmány, mű
mp_2018_003_279_306.pdf

Letöltés (4MB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

The aim of this research is to redraw the picture of 3–6-year-old children’s visual creativeness and set the elements of the system of visual abilities playing role in visualization against the findings of the literature. This research is part of the ENVIL’s (European Network for Visual Literacy) exploration package, the Common European Framework of Reference for Visual Literacy (Wagner & Schönau, 2016, Kárpáti & Pataky, 2016). With the help of the framework, the operation of visual abilities can be examined in everyday situations and not in an artificial test situation. Narrative tasks were created in order to investigate children’s drawings in three different situations that needed visual expression. Traditional paper-and-pencil as well as computer-based assessment was conducted. This paper describes those characteristics of visual language that were found by observing the traditional drawings of 3–6-years-old kindergarten children.

Egyéb cím: The importance of kindergarten education in the development of visual abilities
Dokumentum típusa: Cikk, tanulmány, mű
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Magyar pedagógia : a Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottságának folyóirata
Kötet: 118
Szám: 3
ISSN: 0025-0260
Dátum: 2018
Oldalak: pp. 279-306
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 304-306. ; ill. ; összefoglalás angol nyelven
Kulcsszavak: Vizuális nevelés - óvodai, Rajz - gyermek
A feltöltés ideje: 2019. nov. 26. 12:12
Utolsó módosítás: 2019. nov. 26. 12:16
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/46567
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet