A szövegértés és a morfológiai tudatosság számítógép-alapú fejlesztése alsó tagozaton

Tánczikné Varga Szilvia and Pásztor Attila and Steklács János: A szövegértés és a morfológiai tudatosság számítógép-alapú fejlesztése alsó tagozaton. In: Iskolakultúra, (29) 8. pp. 94-106. (2019)

[thumbnail of iskolakultura_2019_08_094-106.pdf]
Preview
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2019_08_094-106.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Az olvasás-szövegértés mérése és fejlesztése az iskolai oktatás egyik fontos törekvése. Kiemelt jelentősége ellenére a hazai és a nemzetközi felméréseken is a magyar gyermekek eredményei azt mutatják, hogy egyre nagyobb szükség van a szövegértés eredményes fejlesztésére. Jelen tanulmány a szövegértés és a morfológiai tudatosság fejlesztéséhez kíván szempontokat nyújtani a morfológiai tudatosság és a szövegértő olvasás kapcsolatának elemzésével, a területen megvalósuló papír és számítógép-alapú fejlesztő kísérletek eredményeinek bemutatásával, valamint a szerzők által megkezdett online fejlesztőprogram kidolgozásának és kipróbálásának bemutatásával. Az elméleti háttér elemzése rávilágított, hogy több sikeres, a két konstruktumot együtt fejlesztő program áll rendelkezésre a kisiskolások számára, az hatékony alkalmazáshoz ugyanakkor körültekintő tervezésre és megvalósításra van szükség, különösen a számítógép alapú programok esetében. A szakirodalom felhasználásával megkezdtük egy online, játékos olvasásfejlesztő program kialakítását, amely a szövegértést és a morfológiai tudatosságot együttesen fejleszti, majd egy pilot vizsgálat keretében kipróbáltuk az első négy foglalkozást. Az első tapasztalatok bíztatóak, a színes feladatok, a kerettörténet élményszerűvé tehetik a tanulást. A gyermekek gyakorolják a képernyőn való olvasást, valamint a beviteli eszközök használatát is, ami fejlesztheti digitális képességeiket. A visszacsatolási mechanizmusok segítségével a tanulási folyamat differenciálható az egyéni igényeknek megfelelően. A tapasztalatokat felhasználva a morfológiai tudatosságot fejlesztő feladatok számának növelését, valamint a teljes program hatékonyságvizsgálatát tervezzük.

Item Type: Article
Journal or Publication Title: Iskolakultúra
Volume: 29
Number: 8
ISSN: 1215-5233
Publisher: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Place of Publication: Szeged
Date: 2019
Page Range: pp. 94-106
Additional Information: Bibliogr.: p. 104-106. ; összefoglalás magyar nyelven
Uncontrolled Keywords: Szövegértés - általános iskola, Oktatás - számítógép alkalmazása, Informatika - általános iskola
Date Deposited: 2019. Nov. 26. 11:41
Last Modified: 2019. Nov. 26. 11:41
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/46557

Actions (login required)

View Item View Item