Tánczikné Varga Szilvia; Pásztor Attila; Steklács János: A szövegértés és a morfológiai tudatosság számítógép-alapú fejlesztése alsó tagozaton. In: Iskolakultúra, (29) 8. pp. 94-106. (2019)
Előnézet |
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2019_08_094-106.pdf Letöltés (1MB) | Előnézet |
Absztrakt (kivonat)
Az olvasás-szövegértés mérése és fejlesztése az iskolai oktatás egyik fontos törekvése. Kiemelt jelentősége ellenére a hazai és a nemzetközi felméréseken is a magyar gyermekek eredményei azt mutatják, hogy egyre nagyobb szükség van a szövegértés eredményes fejlesztésére. Jelen tanulmány a szövegértés és a morfológiai tudatosság fejlesztéséhez kíván szempontokat nyújtani a morfológiai tudatosság és a szövegértő olvasás kapcsolatának elemzésével, a területen megvalósuló papír és számítógép-alapú fejlesztő kísérletek eredményeinek bemutatásával, valamint a szerzők által megkezdett online fejlesztőprogram kidolgozásának és kipróbálásának bemutatásával. Az elméleti háttér elemzése rávilágított, hogy több sikeres, a két konstruktumot együtt fejlesztő program áll rendelkezésre a kisiskolások számára, az hatékony alkalmazáshoz ugyanakkor körültekintő tervezésre és megvalósításra van szükség, különösen a számítógép alapú programok esetében. A szakirodalom felhasználásával megkezdtük egy online, játékos olvasásfejlesztő program kialakítását, amely a szövegértést és a morfológiai tudatosságot együttesen fejleszti, majd egy pilot vizsgálat keretében kipróbáltuk az első négy foglalkozást. Az első tapasztalatok bíztatóak, a színes feladatok, a kerettörténet élményszerűvé tehetik a tanulást. A gyermekek gyakorolják a képernyőn való olvasást, valamint a beviteli eszközök használatát is, ami fejlesztheti digitális képességeiket. A visszacsatolási mechanizmusok segítségével a tanulási folyamat differenciálható az egyéni igényeknek megfelelően. A tapasztalatokat felhasználva a morfológiai tudatosságot fejlesztő feladatok számának növelését, valamint a teljes program hatékonyságvizsgálatát tervezzük.
Dokumentum típusa: | Cikk, tanulmány, mű |
---|---|
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: | Iskolakultúra |
Kötet: | 29 |
Szám: | 8 |
ISSN: | 1215-5233 |
Nyomdász/kiadó: | Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar |
Kiadás, keletkezés helye: | Szeged |
Dátum: | 2019 |
Oldalak: | pp. 94-106 |
Megjegyzések: | Bibliogr.: p. 104-106. ; összefoglalás magyar nyelven |
Kulcsszavak: | Szövegértés - általános iskola, Oktatás - számítógép alkalmazása, Informatika - általános iskola |
A feltöltés ideje: | 2019. nov. 26. 11:41 |
Utolsó módosítás: | 2019. nov. 26. 11:41 |
URI: | http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/46557 |
![]() |
Tétel nézet |