Sitku Krisztina: Vidéki egyetemek harmadik missziós tevékenysége : a társadalmi tudásmegosztás hatásai. In: Iskolakultúra, (29) 8. pp. 17-35. (2019)
Előnézet |
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2019_08_017-035.pdf Letöltés (940kB) | Előnézet |
Absztrakt (kivonat)
Tanulmányomban a doktori kutatási témámhoz legközvetlenebbül kapcsolódó felsőoktatáskutatási fogalmak és jelenségek összefoglaló bemutatására vállalkozok az általam eddig megismert hazai szakirodalom alapján. Ebben a magyarországi vidéki egyetemek helyi-regionális közösségi elköteleződése jegyében indított harmadik missziós tevékenységeinek céljait, megvalósításuk módját, eredményeit és nehézségeit, valamint az érdekhordozókra kiváltott hatásait kívánom majd megvizsgálni néhány kiválasztott intézmény és cél, különös tekintettel a hallgatói létszámnövelés tekintetében. Ezért tanulmányomban ismertetem a harmadik misszió fogalmát, stratégiai fontosságúvá válásának okait és változatos céljait, a működési keretét nyújtó négyes- és ötös spiráll modelljeit, valamint a vállalkozói egyetem és elkötelezett egyetem koncepcióját. A társadalmi beágyazódás fontosságának növekedése kapcsán körbejárom az egyetemi társadalmi felelősségvállalás fogalmát és megvalósításának lehetőségeit a három küldetésen keresztül, ami rávilágít arra, hogy a társadalmi elköteleződés és szerepvállalás a harmadik misszión belül, de felett is értelmezendő. Majd a gyakorlati megvalósulást példákkal is illusztrálom röviden bemutatva néhány magyarországi egyetem harmadik missziós, ill. egyetemi társadalmi felelősségvállás szellemében a közelmúltban végzett tevékenységét. Végül a harmadik misszió és a társadalmi innováció mérési lehetőségeit ismertetem a hazai szakirodalom eredményei alapján, majd felvetem a téma kutatásának nehézségeit és lehetséges további irányait. Mindez azt mutatja, hogy az egyetemek társadalmi elköteleződése stratégiailag egyre hangsúlyosabb, és egyre bővülő körű tevékenységekben realizálódik célközönségei, a helyi-regionális társadalom, ill. hallgatóik irányába. Szükséges alapjai viszont intézményesülésük, fenntarthatóságuk biztosítása, az érintettekkel való hatékony és folyamatos együttműködés, valamint az eredmények mérése. Hatásai megnyilvánulhatnak a régió gazdaságfejlődésében, társadalmi kihívásainak kezelésében, a kulturális-, sport- és tudományos élet felpezsdülésében, valamint az egyetemek regionális jellegének erősödésében és felsőoktatáspiaci súlyuk növekedésében.
Dokumentum típusa: | Cikk, tanulmány, mű |
---|---|
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: | Iskolakultúra |
Kötet: | 29 |
Szám: | 8 |
ISSN: | 1215-5233 |
Nyomdász/kiadó: | Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar |
Kiadás, keletkezés helye: | Szeged |
Dátum: | 2019 |
Oldalak: | pp. 17-35 |
Megjegyzések: | Bibliogr.: p. 33-34. ; összefoglalás magyar nyelven |
Kulcsszavak: | Felsőoktatás |
A feltöltés ideje: | 2019. nov. 26. 11:17 |
Utolsó módosítás: | 2019. nov. 26. 11:17 |
URI: | http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/46555 |
![]() |
Tétel nézet |