Neumann Eszter; Berényi Eszter: Roma tanulók a református általános iskolák rendszerében. In: Iskolakultúra, (29) 7. pp. 73-92. (2019)
Előnézet |
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2019_07_073-092.pdf Letöltés (967kB) | Előnézet |
Absztrakt (kivonat)
Az egyházi fenntartók aránya az utóbbi évtizedben jelentősen megemelkedett a magyar általános iskolarendszerben. Az egyházi iskolák jellemzően társadalmilag kevésbé heterogének, tanulóik magasabb társadalmi státuszúak, mint az állami fenntartású iskolák diákjai, növekvő számuk pedig szervesen hozzájárul a magyar iskolarendszer társadalmi polarizációjához. Az oktatáskutatások kevésbé foglalkoztak azonban eddig azokkal az egyházi intézményekkel, amelyek a környékbeli iskolákkal összevetve hátrányosabb társadalmi összetételűek, és roma tanulókat is fogadnak. Tanulmányunkban négy olyan református általános iskolával foglalkozunk, amelyek viszonylag magas arányban fogadnak roma tanulókat is. Részletesebben elemezzük a vizsgált általános iskolák egyházi átvételének körülményeit és beiskolázási stratégiáit, valamint a roma és hátrányos helyzetű tanulók kirekesztésének és befogadásának jellegzetes folyamatait. Végül kitérünk a roma integrációval kapcsolatos iskolai narratívákra, arra keresve a választ, hogy az egyházi fenntartás fényében létrejönnek-e az együttnevelés jellegzetes, keresztény keretben megfogalmazott elbeszélései és gyakorlatai.
Dokumentum típusa: | Cikk, tanulmány, mű |
---|---|
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: | Iskolakultúra |
Kötet: | 29 |
Szám: | 7 |
ISSN: | 1215-5233 |
Nyomdász/kiadó: | Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar |
Kiadás, keletkezés helye: | Szeged |
Dátum: | 2019 |
Oldalak: | pp. 73-92 |
Megjegyzések: | Bibliogr.: 92. p. ; összefoglalás magyar nyelven |
Kulcsszavak: | Egyházi iskola - Magyarország, Oktatás - cigányoké - Magyarország |
A feltöltés ideje: | 2019. nov. 26. 10:38 |
Utolsó módosítás: | 2019. nov. 26. 10:38 |
URI: | http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/46545 |
![]() |
Tétel nézet |