Neumann Eszter and Berényi Eszter: Roma tanulók a református általános iskolák rendszerében. In: Iskolakultúra, (29) 7. pp. 73-92. (2019)
Preview |
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2019_07_073-092.pdf Download (967kB) | Preview |
Abstract
Az egyházi fenntartók aránya az utóbbi évtizedben jelentősen megemelkedett a magyar általános iskolarendszerben. Az egyházi iskolák jellemzően társadalmilag kevésbé heterogének, tanulóik magasabb társadalmi státuszúak, mint az állami fenntartású iskolák diákjai, növekvő számuk pedig szervesen hozzájárul a magyar iskolarendszer társadalmi polarizációjához. Az oktatáskutatások kevésbé foglalkoztak azonban eddig azokkal az egyházi intézményekkel, amelyek a környékbeli iskolákkal összevetve hátrányosabb társadalmi összetételűek, és roma tanulókat is fogadnak. Tanulmányunkban négy olyan református általános iskolával foglalkozunk, amelyek viszonylag magas arányban fogadnak roma tanulókat is. Részletesebben elemezzük a vizsgált általános iskolák egyházi átvételének körülményeit és beiskolázási stratégiáit, valamint a roma és hátrányos helyzetű tanulók kirekesztésének és befogadásának jellegzetes folyamatait. Végül kitérünk a roma integrációval kapcsolatos iskolai narratívákra, arra keresve a választ, hogy az egyházi fenntartás fényében létrejönnek-e az együttnevelés jellegzetes, keresztény keretben megfogalmazott elbeszélései és gyakorlatai.
Item Type: | Article |
---|---|
Journal or Publication Title: | Iskolakultúra |
Volume: | 29 |
Number: | 7 |
ISSN: | 1215-5233 |
Publisher: | Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar |
Place of Publication: | Szeged |
Date: | 2019 |
Page Range: | pp. 73-92 |
Additional Information: | Bibliogr.: 92. p. ; összefoglalás magyar nyelven |
Uncontrolled Keywords: | Egyházi iskola - Magyarország, Oktatás - cigányoké - Magyarország |
Date Deposited: | 2019. Nov. 26. 10:38 |
Last Modified: | 2019. Nov. 26. 10:38 |
URI: | http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/46545 |
Actions (login required)
View Item |