Roma tanulók a református általános iskolák rendszerében

Neumann Eszter and Berényi Eszter: Roma tanulók a református általános iskolák rendszerében. In: Iskolakultúra, (29) 7. pp. 73-92. (2019)

[thumbnail of iskolakultura_2019_07_073-092.pdf]
Preview
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2019_07_073-092.pdf

Download (967kB) | Preview

Abstract

Az egyházi fenntartók aránya az utóbbi évtizedben jelentősen megemelkedett a magyar általános iskolarendszerben. Az egyházi iskolák jellemzően társadalmilag kevésbé heterogének, tanulóik magasabb társadalmi státuszúak, mint az állami fenntartású iskolák diákjai, növekvő számuk pedig szervesen hozzájárul a magyar iskolarendszer társadalmi polarizációjához. Az oktatáskutatások kevésbé foglalkoztak azonban eddig azokkal az egyházi intézményekkel, amelyek a környékbeli iskolákkal összevetve hátrányosabb társadalmi összetételűek, és roma tanulókat is fogadnak. Tanulmányunkban négy olyan református általános iskolával foglalkozunk, amelyek viszonylag magas arányban fogadnak roma tanulókat is. Részletesebben elemezzük a vizsgált általános iskolák egyházi átvételének körülményeit és beiskolázási stratégiáit, valamint a roma és hátrányos helyzetű tanulók kirekesztésének és befogadásának jellegzetes folyamatait. Végül kitérünk a roma integrációval kapcsolatos iskolai narratívákra, arra keresve a választ, hogy az egyházi fenntartás fényében létrejönnek-e az együttnevelés jellegzetes, keresztény keretben megfogalmazott elbeszélései és gyakorlatai.

Item Type: Article
Journal or Publication Title: Iskolakultúra
Volume: 29
Number: 7
ISSN: 1215-5233
Publisher: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Place of Publication: Szeged
Date: 2019
Page Range: pp. 73-92
Additional Information: Bibliogr.: 92. p. ; összefoglalás magyar nyelven
Uncontrolled Keywords: Egyházi iskola - Magyarország, Oktatás - cigányoké - Magyarország
Date Deposited: 2019. Nov. 26. 10:38
Last Modified: 2019. Nov. 26. 10:38
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/46545

Actions (login required)

View Item View Item