"Hallottuk, hogy Robi bá’ kint volt a telepen" : szegregálva befogadni

Erőss Gábor: "Hallottuk, hogy Robi bá’ kint volt a telepen" : szegregálva befogadni. In: Iskolakultúra, (29) 7. pp. 93-111. (2019)

[thumbnail of iskolakultura_2019_07_093-111.pdf]
Előnézet
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2019_07_093-111.pdf

Letöltés (910kB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

Ez az esettanulmány, amely egy vidéki nagyváros egyházi (református) fenntartású iskoláját írja le, a szegregáció/ integráció kérdését részletesen és árnyaltan tárgyalja. A Szamóca iskolában azonosítható intézményi és pedagógiai gyakorlatok azért érdekesek, mert távol esnek mind a szívtelenül szegregáló egyházi iskola egyre gyakrabban megjelenő rémképétől, mind a vizsgált iskola befogadáspárti önképétől. Távolról nézve a – mintegy 30%-nyi bejáró tanulót beiskolázó – intézmény klasszikus iskolán belüli szegregációt folytat, de történetileg (összevonás, fenntartóváltás hatásai), illetve közelebbről szemlélve, a szelekció és inklúzió sajátos gyakorlatainak komplex mintázataival találkozunk. A „felvételi” során a „roma” vs. „nem roma” fogalompár kettős átalakuláson megy át: első lépésben a tanítható/nehezen-tanítható diák, illetve érdeklődő/nem-érdeklődő szülő („fontos, hogy a szülők eljöjjenek a kapunyitogatóra”) ellentétpárra fordítják le, majd magának a kategóriába sorolásnak az aktusát is elleplező „angolos osztályba jelentkezett”/„nem angolos osztályba jelentkezett” szabad osztályválasztás elvnek adja át a helyét a pedagógiai diskurzusban; ezt a szülők is interiorizálják (pl. nem kifogásolják, hogy azért nem mehet a gyerekük angolos osztályba, mert nem járt óvodai angolra), a kivételek (esetlegesség) pedig legitimálják. Ugyanakkor (a) a gyerekhiány, (b) a fluktuáció, (c) az osztálytermi és korrepetálási pedagógiai gyakorlat, valamint (d) a keresztyén befogadásdiskurzus és konkrét inklúziós támogatás (iskolalelkész, KIP) működése mindezt árnyalja.

Dokumentum típusa: Cikk, tanulmány, mű
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Iskolakultúra
Kötet: 29
Szám: 7
ISSN: 1215-5233
Nyomdász/kiadó: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Kiadás, keletkezés helye: Szeged
Dátum: 2019
Oldalak: pp. 93-111
Megjegyzések: Bibliogr.: 111. p. ; összefoglalás magyar nyelven
Kulcsszavak: Egyházi iskola - Magyarország, Szegregáció, Pedagógia
A feltöltés ideje: 2019. nov. 25. 13:08
Utolsó módosítás: 2019. nov. 25. 13:08
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/46544
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet