A kézírás és a gépírás összehasonlító vizsgálata a Mozgásjavító Általános Iskolában

Péntek-Dózsa Melinda and Séllei Beatrix: A kézírás és a gépírás összehasonlító vizsgálata a Mozgásjavító Általános Iskolában. In: Iskolakultúra, (29) 6. pp. 62-87. (2019)

[thumbnail of iskolakultura_2019_06_062-087.pdf]
Preview
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2019_06_062-087.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

A kézírás az egyik legnehezebb, legfinomabban koordinált mozgásos teljesítmény. Digitális világunkban azonban a számítógépes szövegszerkesztés térhódításával egyre inkább felmerül a kézírás ismeretének szükségessége és a gépírás tanításának elsődlegessége a kézírással szemben Az olvashatatlan vagy fáradságos munkával járó kézírás negatívan befolyásolhatja az iskolai teljesítményt és a gyermekek önbecsülését. Mozgáskorlátozott gyermekek esetében, különösen finommotoros diszfunkcióval rendelkező gyermekek körében ez a kérdés még hangsúlyosabb. Megvizsgáltuk általános iskolás mozgáskorlátozott tanulók kézírási és gépírási teljesítményét másolási és diktálási feladatokban (n=123). Azt találtuk, hogy a tanulók kézfunkciója jelentősen befolyásolja a ceruzafogást és a gépelési módot, illetve a kézírás olvashatóságát, azonban a gépírás teljesítményével kevésbé függ össze (R²=22,8%, p=,024). A tanulók szignifikánsan gyorsabban írnak számítógéppel, mint kézírással (18,411 ≥ t ≥ 14,279; p= ,000, az átlagos különbség 3-400 graféma). Az is igaz, hogy azok a gyermekek, akik rosszabbul teljesítenek a kézírási feladatokban, a gépírási feladatokban is gyengébben teljesítenek, és így van ez fordítva is ( ,872 ≥ r ≥ ,744). A mozgáskorlátozott tanulók íráskészsége jelentősen elmarad a tipikusan fejlődő tanulók íráskészségétől. A hibákra vonatkozó eredmények pedig arra hívják fel a figyelmet, hogy a tanulók a helyesírási hibát azonnal észlelik, a számítógépes íráskor rögtön javítják is, de nem tudatosítják a hibajavítást és nem alkalmazzák kézíráskor; hiszen a kézírásos feladatokban szignifikánsan több hibát találtunk, mint a gépírási feladatokban.

Item Type: Article
Journal or Publication Title: Iskolakultúra
Volume: 29
Number: 6
ISSN: 1215-5233
Publisher: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Place of Publication: Szeged
Date: 2019
Page Range: pp. 62-87
Additional Information: Bibliogr.: p. 84-87. ; összefoglalás magyar nyelven
Uncontrolled Keywords: Pedagógia
Date Deposited: 2019. Nov. 26. 11:08
Last Modified: 2019. Nov. 26. 11:08
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/46524

Actions (login required)

View Item View Item