Csábi Eszter and Zámbó Ágnes: Az alvás szerepe a tanulási és explicit emlékezeti folyamatokban az érzelmi telítettség függvényében. In: Iskolakultúra, (29) 6. pp. 115-127. (2019)
Preview |
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2019_06_115-127.pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
Kutatásunk célja annak vizsgálata volt, hogy az alvás, illetve az érzelmi töltet milyen szerepet tölt be az explicit emlékezeti folyamatokban. 34 hallgató vett részt a kutatásban, akiket két csoportba soroltunk: alvós- és ébrenléti csoportokba. Az explicit emlékezet mérésére szólista-tanulást használtunk, amely egyenlő arányban tartalmazott negatív, pozitív és semleges szavakat. Két tesztfelvétel volt mindkét csoport számára – tanulási és teszt fázis - 12 órás késleltetéssel, amely alatt az egyik csoport aludt, a másik ébren volt. Eredményeink alapján az alvós csoport jobb teljesítményt mutatott a felidézés során, tehát estéről reggelre, amelyet az ébrenléti csoport magasabb felejtési rátája magyarázott. Továbbá, nagyobb mértékű javulást találtunk a negatív és semleges szavak tekintetében az alvós csoportnál. Eredményeink arra utalnak, hogy az alvás facilitálja a hosszútávú emlékezeti rögzülést, különösen azon emléknyomokét, amelyek érzelmi töltéssel bírnak.
Item Type: | Article |
---|---|
Journal or Publication Title: | Iskolakultúra |
Volume: | 29 |
Number: | 6 |
ISSN: | 1215-5233 |
Publisher: | Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar |
Place of Publication: | Szeged |
Date: | 2019 |
Page Range: | pp. 115-127 |
Additional Information: | Bibliogr.: p. 125-127. ; összefoglalás magyar nyelven |
Uncontrolled Keywords: | Alvás - pszichológia, Pedagógia |
Date Deposited: | 2019. Nov. 25. 11:38 |
Last Modified: | 2019. Nov. 25. 11:38 |
URI: | http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/46521 |
Actions (login required)
View Item |