Az alvás szerepe a tanulási és explicit emlékezeti folyamatokban az érzelmi telítettség függvényében

Csábi Eszter and Zámbó Ágnes: Az alvás szerepe a tanulási és explicit emlékezeti folyamatokban az érzelmi telítettség függvényében. In: Iskolakultúra, (29) 6. pp. 115-127. (2019)

[thumbnail of iskolakultura_2019_06_115-127.pdf]
Preview
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2019_06_115-127.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Kutatásunk célja annak vizsgálata volt, hogy az alvás, illetve az érzelmi töltet milyen szerepet tölt be az explicit emlékezeti folyamatokban. 34 hallgató vett részt a kutatásban, akiket két csoportba soroltunk: alvós- és ébrenléti csoportokba. Az explicit emlékezet mérésére szólista-tanulást használtunk, amely egyenlő arányban tartalmazott negatív, pozitív és semleges szavakat. Két tesztfelvétel volt mindkét csoport számára – tanulási és teszt fázis - 12 órás késleltetéssel, amely alatt az egyik csoport aludt, a másik ébren volt. Eredményeink alapján az alvós csoport jobb teljesítményt mutatott a felidézés során, tehát estéről reggelre, amelyet az ébrenléti csoport magasabb felejtési rátája magyarázott. Továbbá, nagyobb mértékű javulást találtunk a negatív és semleges szavak tekintetében az alvós csoportnál. Eredményeink arra utalnak, hogy az alvás facilitálja a hosszútávú emlékezeti rögzülést, különösen azon emléknyomokét, amelyek érzelmi töltéssel bírnak.

Item Type: Article
Journal or Publication Title: Iskolakultúra
Volume: 29
Number: 6
ISSN: 1215-5233
Publisher: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Place of Publication: Szeged
Date: 2019
Page Range: pp. 115-127
Additional Information: Bibliogr.: p. 125-127. ; összefoglalás magyar nyelven
Uncontrolled Keywords: Alvás - pszichológia, Pedagógia
Date Deposited: 2019. Nov. 25. 11:38
Last Modified: 2019. Nov. 25. 11:38
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/46521

Actions (login required)

View Item View Item