Az alvás szerepe a tanulási és explicit emlékezeti folyamatokban az érzelmi telítettség függvényében

Csábi Eszter; Zámbó Ágnes: Az alvás szerepe a tanulási és explicit emlékezeti folyamatokban az érzelmi telítettség függvényében. In: Iskolakultúra, (29) 6. pp. 115-127. (2019)

[thumbnail of iskolakultura_2019_06_115-127.pdf]
Előnézet
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2019_06_115-127.pdf

Letöltés (1MB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

Kutatásunk célja annak vizsgálata volt, hogy az alvás, illetve az érzelmi töltet milyen szerepet tölt be az explicit emlékezeti folyamatokban. 34 hallgató vett részt a kutatásban, akiket két csoportba soroltunk: alvós- és ébrenléti csoportokba. Az explicit emlékezet mérésére szólista-tanulást használtunk, amely egyenlő arányban tartalmazott negatív, pozitív és semleges szavakat. Két tesztfelvétel volt mindkét csoport számára – tanulási és teszt fázis - 12 órás késleltetéssel, amely alatt az egyik csoport aludt, a másik ébren volt. Eredményeink alapján az alvós csoport jobb teljesítményt mutatott a felidézés során, tehát estéről reggelre, amelyet az ébrenléti csoport magasabb felejtési rátája magyarázott. Továbbá, nagyobb mértékű javulást találtunk a negatív és semleges szavak tekintetében az alvós csoportnál. Eredményeink arra utalnak, hogy az alvás facilitálja a hosszútávú emlékezeti rögzülést, különösen azon emléknyomokét, amelyek érzelmi töltéssel bírnak.

Dokumentum típusa: Cikk, tanulmány, mű
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Iskolakultúra
Kötet: 29
Szám: 6
ISSN: 1215-5233
Nyomdász/kiadó: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Kiadás, keletkezés helye: Szeged
Dátum: 2019
Oldalak: pp. 115-127
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 125-127. ; összefoglalás magyar nyelven
Kulcsszavak: Alvás - pszichológia, Pedagógia
A feltöltés ideje: 2019. nov. 25. 11:38
Utolsó módosítás: 2019. nov. 25. 11:38
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/46521
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet