Tanulói kreativitás fejlesztése digitális történetmesélés segítségével

Lanszki Anita: Tanulói kreativitás fejlesztése digitális történetmesélés segítségével. In: Iskolakultúra, (29) 4-5. pp. 71-85. (2019)

[thumbnail of iskolakultura_2019_04-05_071-085.pdf]
Előnézet
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2019_04-05_071-085.pdf

Letöltés (1MB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

A digitális történetmesélés olyan komplex tanítási-tanulási stratégia, amely egyesíti a digitális multimédia-használatot a tartalomszervezés narratív formáival. Az elnevezés egy módszertani folyamatmodellt takar, melynek lépései során a tanulók meghatározott tantárgyi tartalmak feldolgozását előzetes ismereteik és tapasztalataik aktivizálásával, forráskutatással és többszörös alkotással végzik el. A tanulóknak lehetőségük nyílik arra, hogy meglévő képek, zenék, szövegek újrastrukturálása és újak alkotása révén létrehozzák saját, csak rájuk jellemző, állóképekből szerkesztett, saját hangjukkal narrált, 2-5 perces videójukat. A folyamatot végigkíséri a facilitátor tanárral és a tanulótársakkal folytatott konstruktív diskurzus, illetve lehetővé válik, hogy a pedagógus változatos tanulásszervezési formákkal, módszerekkel, valamint online és offline tanulási környezetekkel támogassa a tanulók kooperatív alkotását. A tanulmányban a digitális történetmesélés és a kreativitás kapcsolatát vizsgáló szakirodalom bemutatását követően összegezzük egy kvalitatív vizsgálat eredményeit, mely a 2017-ben lebonyolított Digitális történetmesélés a nevelési-oktatási folyamatban elnevezésű kutatás folytatásának első fázisa. A digitális történetmesélést kipróbáló pedagógusok (n=14) kreativitásról alkotott nézeteit az általuk írt esettanulmányok és írásbeli kikérdezésük során nyert válaszaik tartalomelemzése révén tártuk fel. A tanulmány célja annak bemutatása, hogy milyenek az érintett pedagógusok tanulói kreativitásról alkotott általános nézetei, valamint hogy milyen narratívák mentén lehet összefoglalni elképzeléseiket a tanulói kreativitás digitális történetmesélés általi fejlesztéséről. A tanulmány végén megvizsgáljuk, hogyan jelent meg a digitális történetmesélés alkalmazása során a kreativitás mint szempont a tanulói digitális történetek értékelésében.

Dokumentum típusa: Cikk, tanulmány, mű
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Iskolakultúra
Kötet: 29
Szám: 4-5
ISSN: 1215-5233
Nyomdász/kiadó: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Kiadás, keletkezés helye: Szeged
Dátum: 2019
Oldalak: pp. 71-85
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 84-85. ; összefoglalás magyar nyelven
Kulcsszavak: Kreativitás, Képességfejlesztés
A feltöltés ideje: 2019. nov. 26. 09:49
Utolsó módosítás: 2019. nov. 26. 09:49
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/46511
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet