A digitális környezet következményei és lehetőségei kisgyermekkorban

Lénárd András: A digitális környezet következményei és lehetőségei kisgyermekkorban. In: Iskolakultúra, (29) 4-5. pp. 99-114. (2019)

[thumbnail of iskolakultura_2019_04-05_099-114.pdf]
Preview
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2019_04-05_099-114.pdf

Download (985kB) | Preview

Abstract

A digitális környezet kialakulása és változásai mélyreható társadalmi folyamatokat indukálnak (Kapitány és Kapitány, 2013). A digitális környezet nem kizárólag technológiai változások talaja, hanem a tudásról, tudásépítésről, annak módszertanáról vallott eddigi elképzeléseinket is alapjaiban érinti. A gyermekkorra a legtöbb forrás mint globális életkori szakaszra tekint, jórészt a mára már vitatható generációelméletekből (Prensky, 2001; Howe és Strauss, 2000) kiindulva. Érdemes azonban e szakaszt részekre bontva megvizsgálni, ugyanis az életkori sajátosságok függvényében a digitális környezeti hatások eltérően jelentkezhetnek az egyes fejlődési szakaszokban. E hatásokat semmiképpen nem hagyhatjuk figyelmen kívül, hiszen alapvető módszertani kategóriákat, megoldásokat befolyásolnak. Nagyrészt a digitális környezettel kapcsolatos laikus nézetek térnyerése miatt számos téveszme él a kisgyermekkori eszközhasználattal, digitális kompetenciákkal kapcsolatban. Ezek lebontása a helyes fejlesztési irányok meghatározásához elengedhetetlen. A tanulmány a kisgyermekkorra jellemző életkori sajátosságokból kiindulva mutat be néhány aspektust, mely a digitális környezeti hatások oktatásban történő figyelembe vételére nyújt példákat. Mindenképpen szükséges a kisgyermekkori oktatás módszertanának megújítása, melyben a digitális környezet változásai nemcsak feltételként, hanem elsősorban kiváló lehetőségként jelentkeznek. A jövő oktatásának kulcskérdése, hogy él-e, jól él-e ezekkel a lehetőségekkel egy olyan, a további fejlődés szempontjából döntő jelentőségű szakaszban, mint a kisgyermekkor.

Item Type: Article
Journal or Publication Title: Iskolakultúra
Volume: 29
Number: 4-5
ISSN: 1215-5233
Publisher: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Place of Publication: Szeged
Date: 2019
Page Range: pp. 99-114
Additional Information: Bibliogr.: p. 113-114. ; összefoglalás magyar nyelven
Uncontrolled Keywords: Pedagógia
Date Deposited: 2019. Nov. 26. 09:51
Last Modified: 2019. Nov. 26. 09:51
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/46509

Actions (login required)

View Item View Item