Kárpáti László: Egy nyelvkönyv a sikeresebb idegennyelv-használatért. In: Iskolakultúra, (29) 2-3. pp. 90-102. (2019)
Előnézet |
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2019_002_003_090-102.pdf Letöltés (881kB) | Előnézet |
Absztrakt (kivonat)
Az idegen nyelvek tanulása és tanítása során számos kihívással szembesülnek a folyamat résztvevői, tartsanak bárhol is a tanulásban. Ezek közül is kiemelkedik az idegen nyelven történő folyékony szóbeli kommunikáció, amely számtalan nyelvtanulónak okoz komoly fejtörést. A beszéd folyékonyság fenntartása során azonban nem pusztán a korábban megtanult háttérismeretek, nyelvtan vagy szókincs adja annak kizárólagos kötőanyagát, hanem a nyelvhasználatba beépülő kompetenciák, azon belül is a stratégiai kompetencia, illetve az úgynevezett kommunikációs stratégiák (Bárdos, 2000, 2004, 2005). Ezek ugyanis fontos szerepet töltenek be a beszédben bekövetkező esetleges megakadások elkerülésében (Dörnyei, 1995; Eszenyi, 2001; Maleki, 2007). A kommunikációs stratégiák olyan nem tudatos eszközök, amelyek hozzájárulnak a beszéd során jelentkező megakadások csökkenéséhez, azáltal, hogy egy olyan eszköztárat biztosítanak a beszélőnek, amelyet - kellő tudatos felkészülés, tanulás mellett – bármikor segítségül hívhat. Ezt a tudatos felkészülést, illetve felkészítést szolgálja az a - jelenleg kezdeti stádiumban lévő – nyelvkönyv, amelynek célja a kommunikációs stratégiák megismertetése és begyakoroltatása a nyelvtanulóval. Mivel tudomásunk szerint ez idáig (2018) nem készült olyan nyelvkönyv vagy nyelvtanulást segítő (digitális) tananyag, amely specifikusan az idegennyelvi beszédprodukcióval, illetve a beszédfolyékonyság fokozásával foglalkozna, így ez a tankönyv lehetne az az első célzottan ilyen irányú hazai kezdeményezés. A szerzők célja, hogy tankönyvükkel, illetve a hozzá kapcsolódó lehetséges digitális tananyagokkal hozzájáruljanak a hazai nyelvtanulók eredményesebb idegennyelv-használathoz, ezáltal növelve sikerességüket az élet olyan területein, ahol a folyékony idegennyelven történő szóbeli kommunikáció nélkülözhetetlen.
Dokumentum típusa: | Cikk, tanulmány, mű |
---|---|
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: | Iskolakultúra |
Kötet: | 29 |
Szám: | 2-3 |
ISSN: | 1215-5233 |
Nyomdász/kiadó: | Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar |
Kiadás, keletkezés helye: | Szeged |
Dátum: | 2019 |
Oldalak: | pp. 90-102 |
Megjegyzések: | Bibliogr.: p. 101-102. ; összefoglalás magyar nyelven |
Kulcsszavak: | Idegen nyelv - tanulás, Idegen nyelv - tanítás |
A feltöltés ideje: | 2019. nov. 26. 09:32 |
Utolsó módosítás: | 2019. nov. 26. 09:32 |
URI: | http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/46504 |
![]() |
Tétel nézet |