Józsa Gabriella: Lemorzsolódási rizikófaktorok a felvételi adatbázis alapján. In: Iskolakultúra, (29) 2-3. pp. 3-21. (2019)
Preview |
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2019_002_003_003-021.pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
A felsőoktatás átalakulásával a hallgatói társadalom is átalakult. Az eddig szűk rekrutációs bázisra épülő egyetemek kapui széles társadalmi rétegek számára nyíltak meg. A hallgatói összetétel heterogenitásával megjelent a lemorzsolódás jelensége, ami nem csak a felsőoktatást és Magyarországot érinti, hanem a közoktatást és szinte az egész világot. Számos szerző hangsúlyozza az első egyetemi év jelentőségét (Horn, 1998), hiszen ekkor szocializálódik az egyén az egyetem világába, alakítja ki kapcsolatait a hallgatótársakkal, az oktatókkal és az intézmény egészével (Pusztai, 2011). Továbbá ekkor derülnek ki, hogy a meglévő tanulási módszerek, képességek és anyagi ráfordítások milyen mértékben elegendőek a bennmaradáshoz. Munkámban arra keresem a választ, hogy a továbbtanulás előtt álló középfokú szakképzésbe járó hallgatók körében milyen korai lemorzsolódáshoz vezető kockázati faktorok azonosíthatók, és ezek mennyiben különböznek a gimnáziumból jelentkezőktől. A 2016-os és 2017-es felvételi adatbázisok Dél-Alföld régiójában található középiskolákból jelentkező tanulókat vizsgáltam. Az eredmények azt mutatják, hogy nem minden rizikófaktor tekintetében lehet egyértelműen beazonosítani az intézményi különbséget.
Item Type: | Article |
---|---|
Journal or Publication Title: | Iskolakultúra |
Volume: | 29 |
Number: | 2-3 |
ISSN: | 1215-5233 |
Publisher: | Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar |
Place of Publication: | Szeged |
Date: | 2019 |
Page Range: | pp. 3-21 |
Additional Information: | Bibliogr.: p. 19-21. ; összefoglalás magyar nyelven |
Uncontrolled Keywords: | Felsőoktatás, Pedagógia |
Date Deposited: | 2019. Nov. 26. 08:53 |
Last Modified: | 2019. Nov. 26. 08:53 |
URI: | http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/46500 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |