Lemorzsolódási rizikófaktorok a felvételi adatbázis alapján

Józsa Gabriella: Lemorzsolódási rizikófaktorok a felvételi adatbázis alapján. In: Iskolakultúra, (29) 2-3. pp. 3-21. (2019)

[thumbnail of iskolakultura_2019_002_003_003-021.pdf]
Preview
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2019_002_003_003-021.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

A felsőoktatás átalakulásával a hallgatói társadalom is átalakult. Az eddig szűk rekrutációs bázisra épülő egyetemek kapui széles társadalmi rétegek számára nyíltak meg. A hallgatói összetétel heterogenitásával megjelent a lemorzsolódás jelensége, ami nem csak a felsőoktatást és Magyarországot érinti, hanem a közoktatást és szinte az egész világot. Számos szerző hangsúlyozza az első egyetemi év jelentőségét (Horn, 1998), hiszen ekkor szocializálódik az egyén az egyetem világába, alakítja ki kapcsolatait a hallgatótársakkal, az oktatókkal és az intézmény egészével (Pusztai, 2011). Továbbá ekkor derülnek ki, hogy a meglévő tanulási módszerek, képességek és anyagi ráfordítások milyen mértékben elegendőek a bennmaradáshoz. Munkámban arra keresem a választ, hogy a továbbtanulás előtt álló középfokú szakképzésbe járó hallgatók körében milyen korai lemorzsolódáshoz vezető kockázati faktorok azonosíthatók, és ezek mennyiben különböznek a gimnáziumból jelentkezőktől. A 2016-os és 2017-es felvételi adatbázisok Dél-Alföld régiójában található középiskolákból jelentkező tanulókat vizsgáltam. Az eredmények azt mutatják, hogy nem minden rizikófaktor tekintetében lehet egyértelműen beazonosítani az intézményi különbséget.

Item Type: Article
Journal or Publication Title: Iskolakultúra
Volume: 29
Number: 2-3
ISSN: 1215-5233
Publisher: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Place of Publication: Szeged
Date: 2019
Page Range: pp. 3-21
Additional Information: Bibliogr.: p. 19-21. ; összefoglalás magyar nyelven
Uncontrolled Keywords: Felsőoktatás, Pedagógia
Date Deposited: 2019. Nov. 26. 08:53
Last Modified: 2019. Nov. 26. 08:53
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/46500

Actions (login required)

View Item View Item