A pedagógus-diák közötti kötődés jellemzése egy hazai vizsgálat tükrében

Szabó Lilla and Rausch Attila and Zsolnai Anikó: A pedagógus-diák közötti kötődés jellemzése egy hazai vizsgálat tükrében. In: Iskolakultúra, (29) 2-3. pp. 22-38. (2019)

[thumbnail of iskolakultura_2019_002_003_022-038.pdf]
Preview
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2019_002_003_022-038.pdf

Download (945kB) | Preview

Abstract

Míg korábban a neveléstudományi kutatások jellemzően a személyiségfejlesztés kognitív szférájára fókuszáltak, nemzetközi viszonylatban közel 60 éve, Magyarországon pedig az utóbbi két évtizedben a tanulást befolyásoló affektív tényezők vizsgálata is előtérbe került (Józsa és Fejes, 2012). E tényezők közül az iskolai kötődések vizsgálatára hazánkban eddig kevés kutató vállalkozott (például Szabó és Virányi, 2011), a pedagógusdiák közötti kötődéssel pedig csak érintőlegesen foglalkoztak (Zsolnai, 2018). A pedagógus és diák közötti kötődés az eredményes nevelés talán legfontosabb feltétele (Sava, 2002). Rövid és hosszú távon egyaránt szignifikáns hatással van a személyiségfejlődésre és az iskolai sikerességre (például Sabol és Pianta, 2012), mely hatás nem csak kisgyermekkorban, hanem serdülőkorban is érvényesül (Verschueren, 2015). Tanulmányunk első részében a kötődés fogalmának és alakulásának rövid tárgyalását követően bemutatjuk a pedagógus-diák közötti kötődést vizsgáló nemzetközi kutatások alapjaként szolgáló értelmezéseket, áttekintést adunk a nemzetközi kutatásokban használatos vizsgálati módszerekről és eszközökről. Ezt követően egy széles körben alkalmazott, pedagógusi percepción alapuló mérőeszköz (Pianta, 2001) hazai kipróbálásának első eredményeiről számolunk be.

Item Type: Article
Journal or Publication Title: Iskolakultúra
Volume: 29
Number: 2-3
ISSN: 1215-5233
Publisher: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Place of Publication: Szeged
Date: 2019
Page Range: pp. 22-38
Additional Information: Bibliogr.: p. 36-38. ; összefoglalás magyar nyelven
Uncontrolled Keywords: Tanár-diák kapcsolat
Date Deposited: 2019. Nov. 26. 11:33
Last Modified: 2019. Nov. 26. 11:33
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/46499

Actions (login required)

View Item View Item