Végrehajtó funkció : elméleti megközelítések és vizsgálati módszerek

Józsa Gabriella; Józsa Krisztián: Végrehajtó funkció : elméleti megközelítések és vizsgálati módszerek. In: Magyar pedagógia : a Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottságának folyóirata, (118) 2. pp. 175-200. (2018)

[thumbnail of mp_2018_002_175-200.pdf]
Előnézet
Cikk, tanulmány, mű
mp_2018_002_175-200.pdf

Letöltés (866kB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

The paper reviews current theories and the most important assessment methods of the executive function (EF). EF is a multidimensional construct that includes cognitive processes like inhibition, working memory and cognitive flexibility. The joint operation of these enables conscious and goal-oriented behavior. Recently, the literature distinguishes between the "cool" and the "hot" aspect of EF. It plays a prominent role from early childhood till later ages. Executive functions have an effect on school and work outcomes, mental health, and, consequently, on life management and quality of life. EF has a strong predictive value on school readiness and later school achievement. That is why it has relevance both in educational research and practice. There are different types of measures for assessing EF or one of its dimensions such as face-to-face, computer-based and questionnaire techniques. Some of the measures have Hungarian versions. In the international literature, there is an intensive discussion on EF,however, it has just started in Hungary.

Egyéb cím: Executive function : theoretical approaches and measures
Dokumentum típusa: Cikk, tanulmány, mű
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Magyar pedagógia : a Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottságának folyóirata
Kötet: 118
Szám: 2
ISSN: 0025-0260
Dátum: 2018
Oldalak: pp. 175-200
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 191-199. ; összefoglalás angol nyelven
Kulcsszavak: Neveléslélektan, Pszichológia, Viselkedés - pszichológia
A feltöltés ideje: 2019. ápr. 15. 09:18
Utolsó módosítás: 2019. nov. 06. 14:04
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/46287
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet