Velkey Kristóf: Állandó változásban : a lengyel oktatás strukturális reformjainak előképe a harmincas években. In: Iskolakultúra, (28) 10-11. pp. 103-112. (2018)
Előnézet |
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2018_10-11_103-112.pdf Letöltés (866kB) | Előnézet |
Absztrakt (kivonat)
Lengyelország oktatási rendszerének elmúlt húsz évét és jelenét az intézményi struktúraváltások határozzák meg. A 2015-ös lengyel választásokat megelőzően talán kevesen gondolták, hogy a PISA eredmények alapján sikeresnek, pozitív példának tekintett (Mourshed, Chijioke, & Barber, 2010) 1999-ben bevezetett 6+3+3-as felépítésű oktatási rendszert1 hamarosan lebontják. A kormányra kerülő Jog és Igazságosság Pártja ugyanakkor a választási ígéreteinek megfelelően visszahozta a reform előtti 8+4 osztályos rendszert. A közelmúlt lengyel oktatáspolitikai változásainak értelmezéséhez elengedhetetlen a lengyel oktatáspolitika történet ismerete, ugyanis mindkét oktatási struktúrának van történeti előzménye, legitimációja. Közülük a tanulmány az 1933-ban bevezetett és a német megszállásig működő hármas felosztású rendszert mutatja be, melyet az 1999-es reform vezetői a reform egyik előképének tekintettek (Handke, 2015; Książek, 2001) és később is többször megjelenik a lengyel oktatáspolitikai diskurzusban viszonyítási pontként.
Dokumentum típusa: | Cikk, tanulmány, mű |
---|---|
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: | Iskolakultúra |
Kötet: | 28 |
Szám: | 10-11 |
ISSN: | 1215-5235 |
Nyomdász/kiadó: | Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar |
Kiadás, keletkezés helye: | Szeged |
Dátum: | 2018 |
Oldalak: | pp. 103-112 |
Megjegyzések: | Bibliogr.: 112. p. ; összefoglalás magyar nyelven |
Kulcsszavak: | Oktatásügy - Lengyelország - 1930-as években |
A feltöltés ideje: | 2019. nov. 25. 10:32 |
Utolsó módosítás: | 2019. nov. 25. 10:32 |
URI: | http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/46252 |
Tétel nézet |