Állandó változásban : a lengyel oktatás strukturális reformjainak előképe a harmincas években

Velkey Kristóf: Állandó változásban : a lengyel oktatás strukturális reformjainak előképe a harmincas években. In: Iskolakultúra, (28) 10-11. pp. 103-112. (2018)

[thumbnail of iskolakultura_2018_10-11_103-112.pdf]
Preview
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2018_10-11_103-112.pdf

Download (866kB) | Preview

Abstract

Lengyelország oktatási rendszerének elmúlt húsz évét és jelenét az intézményi struktúraváltások határozzák meg. A 2015-ös lengyel választásokat megelőzően talán kevesen gondolták, hogy a PISA eredmények alapján sikeresnek, pozitív példának tekintett (Mourshed, Chijioke, & Barber, 2010) 1999-ben bevezetett 6+3+3-as felépítésű oktatási rendszert1 hamarosan lebontják. A kormányra kerülő Jog és Igazságosság Pártja ugyanakkor a választási ígéreteinek megfelelően visszahozta a reform előtti 8+4 osztályos rendszert. A közelmúlt lengyel oktatáspolitikai változásainak értelmezéséhez elengedhetetlen a lengyel oktatáspolitika történet ismerete, ugyanis mindkét oktatási struktúrának van történeti előzménye, legitimációja. Közülük a tanulmány az 1933-ban bevezetett és a német megszállásig működő hármas felosztású rendszert mutatja be, melyet az 1999-es reform vezetői a reform egyik előképének tekintettek (Handke, 2015; Książek, 2001) és később is többször megjelenik a lengyel oktatáspolitikai diskurzusban viszonyítási pontként.

Item Type: Article
Journal or Publication Title: Iskolakultúra
Volume: 28
Number: 10-11
ISSN: 1215-5235
Publisher: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Place of Publication: Szeged
Date: 2018
Page Range: pp. 103-112
Additional Information: Bibliogr.: 112. p. ; összefoglalás magyar nyelven
Uncontrolled Keywords: Oktatásügy - Lengyelország - 1930-as években
Date Deposited: 2019. Nov. 25. 10:32
Last Modified: 2019. Nov. 25. 10:32
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/46252

Actions (login required)

View Item View Item