Állandó változásban : a lengyel oktatás strukturális reformjainak előképe a harmincas években

Velkey Kristóf: Állandó változásban : a lengyel oktatás strukturális reformjainak előképe a harmincas években. In: Iskolakultúra, (28) 10-11. pp. 103-112. (2018)

[thumbnail of iskolakultura_2018_10-11_103-112.pdf]
Előnézet
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2018_10-11_103-112.pdf

Letöltés (866kB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

Lengyelország oktatási rendszerének elmúlt húsz évét és jelenét az intézményi struktúraváltások határozzák meg. A 2015-ös lengyel választásokat megelőzően talán kevesen gondolták, hogy a PISA eredmények alapján sikeresnek, pozitív példának tekintett (Mourshed, Chijioke, & Barber, 2010) 1999-ben bevezetett 6+3+3-as felépítésű oktatási rendszert1 hamarosan lebontják. A kormányra kerülő Jog és Igazságosság Pártja ugyanakkor a választási ígéreteinek megfelelően visszahozta a reform előtti 8+4 osztályos rendszert. A közelmúlt lengyel oktatáspolitikai változásainak értelmezéséhez elengedhetetlen a lengyel oktatáspolitika történet ismerete, ugyanis mindkét oktatási struktúrának van történeti előzménye, legitimációja. Közülük a tanulmány az 1933-ban bevezetett és a német megszállásig működő hármas felosztású rendszert mutatja be, melyet az 1999-es reform vezetői a reform egyik előképének tekintettek (Handke, 2015; Książek, 2001) és később is többször megjelenik a lengyel oktatáspolitikai diskurzusban viszonyítási pontként.

Dokumentum típusa: Cikk, tanulmány, mű
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Iskolakultúra
Kötet: 28
Szám: 10-11
ISSN: 1215-5235
Nyomdász/kiadó: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Kiadás, keletkezés helye: Szeged
Dátum: 2018
Oldalak: pp. 103-112
Megjegyzések: Bibliogr.: 112. p. ; összefoglalás magyar nyelven
Kulcsszavak: Oktatásügy - Lengyelország - 1930-as években
A feltöltés ideje: 2019. nov. 25. 10:32
Utolsó módosítás: 2019. nov. 25. 10:32
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/46252
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet