Adalékok az iskolai testnevelés tananyag-kiválasztásához

Hamar Pál and Prihoda Gábor and Karsai István: Adalékok az iskolai testnevelés tananyag-kiválasztásához. In: Iskolakultúra, (28) 3-4. pp. 28-38. (2018)

[thumbnail of iskolakultura_2018_003_004_028-038.pdf]
Preview
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2018_003_004_028-038.pdf

Download (436kB) | Preview

Abstract

Tanulmányunkban adalékokat kínálunk az iskolai testnevelés tananyag-kiválasztásához a közelgő NAT5 és az ehhez kapcsolódó kerettantervi munkálatok kapcsán. Álláspontunk szerint a tantervi irányítás, még ha az háromszintű (alaptanterv, keret- és helyi tantervek) is, nem töltheti be funkcióját tartalmi, tananyagkiválasztási dimenziók nélkül. A testnevelés tartalmának kijelölésekor, tananyagának kiválasztásakor a társadalom aktuális és perspektivikus szükségleteit, a korszerű műveltséget és a nevelés céljait, feladatrendszerét, a gyermeki fejlődés törvényszerűségeit figyelembe véve kell eljárni. Az oktatás tartalmának kiszélesedése a testnevelésben is jelentkezett, illetve jelentkezik mind a mai napig. A testnevelés ma már nem elsősorban a tornaterem négy fala közé zárt, az iskolától távol eső sportpályákon zajló testgyakorlást jelent, hanem egy olyan tanulási területet jelöl, amely más területekkel, tantárgyakkal karöltve igyekszik megoldást találni korunk globális kihívásainak ráeső részére. Eközben a figyelem fókuszába kerülnek olyan pedagógiailag kurrens témák is, mint a kereszttantervi dimenziók, a „whole-school-approach” (az egész iskola megközelítés) és az inklúzió. Ezek ugyan nagymértékben hozzájárulnak az iskolai testnevelés jó gyakorlataihoz, de az is látható, hogy nem helyettesíthetik a jól kidolgozott és tantárgyi fókusszal rendelkező tartalmakat, s még inkább nem az oktató egyéniségét, rátermettségét.

Item Type: Article
Journal or Publication Title: Iskolakultúra
Volume: 28
Number: 3-4
ISSN: 1215-5233
Publisher: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Place of Publication: Szeged
Date: 2018
Page Range: pp. 28-38
Additional Information: Bibliogr.: p. 37-38. ; összefoglalás magyar nyelven
Uncontrolled Keywords: Testnevelés - tananyag, Testnevelés tanítása
Date Deposited: 2019. Jan. 09. 08:12
Last Modified: 2019. Nov. 06. 14:04
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/46222

Actions (login required)

View Item View Item