ℜeALIS: a mi kölcsönös és élethossziglani tudásunk

Alberti Gábor and Szeteli Anna: ℜeALIS: a mi kölcsönös és élethossziglani tudásunk. In: Iskolakultúra, (28) 5-6. pp. 3-14. (2018)

[thumbnail of iskolakultura_2018_005_004_003-014.pdf]
Preview
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2018_005_004_003-014.pdf

Download (2MB) | Preview

Abstract

Kölcsönös és élethossziglani interpretációs rendszerünk célja: a frégei antipszichologizmus jegyében fogant formális szemantika Montagueféle mintaillesztő eszköztárával megragadni a pragma¬szemantika problémáit, amelyeknek a megoldása a nyelvi jelenségekre vonatkozó kutatásaink szerint a beszélői hipotézisek, vágyak és szándékok pontos leírásán áll vagy bukik, valamint annak feltárásán, hogy a beszélő pszichológiai énje hogyan illeszkedik a megnyilvánulás nyelvileg konvencionalizálódott feladói szerepéhez, illetve a (leginkább szemkontaktus felvételével) kiválasztott hallgató megfelel-e a címzetti szerepnek. A ℜeALIS tehát egyszerre vállaltan pszichologista elmeábrázolás és eltökélten formális nyelvészeti megközelítés. Lehetővé teszi a hagyományos öt mondattípusnak – mint a propozicionális mondattartalom minimális beágyazásának – evolúciós újraértelmezését. Továbbá a hazugság számtalan változatát és fokozatát is segít formálisan megragadni.

Item Type: Article
Journal or Publication Title: Iskolakultúra
Volume: 28
Number: 5-6
ISSN: 1215-5233
Publisher: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Place of Publication: Szeged
Date: 2018
Page Range: pp. 3-14
Additional Information: Bibliogr.: p. 13-14. ; összefoglalás magyar nyelven
Uncontrolled Keywords: Matematikai nyelvészet - számítógépes nyelvészet, Nyelvelmélet
Date Deposited: 2019. Jan. 08. 15:44
Last Modified: 2019. Nov. 06. 14:03
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/46209

Actions (login required)

View Item View Item