Alberti Gábor; Szeteli Anna: ℜeALIS: a mi kölcsönös és élethossziglani tudásunk. In: Iskolakultúra, (28) 5-6. pp. 3-14. (2018)
Előnézet |
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2018_005_004_003-014.pdf Letöltés (2MB) | Előnézet |
Absztrakt (kivonat)
Kölcsönös és élethossziglani interpretációs rendszerünk célja: a frégei antipszichologizmus jegyében fogant formális szemantika Montagueféle mintaillesztő eszköztárával megragadni a pragma¬szemantika problémáit, amelyeknek a megoldása a nyelvi jelenségekre vonatkozó kutatásaink szerint a beszélői hipotézisek, vágyak és szándékok pontos leírásán áll vagy bukik, valamint annak feltárásán, hogy a beszélő pszichológiai énje hogyan illeszkedik a megnyilvánulás nyelvileg konvencionalizálódott feladói szerepéhez, illetve a (leginkább szemkontaktus felvételével) kiválasztott hallgató megfelel-e a címzetti szerepnek. A ℜeALIS tehát egyszerre vállaltan pszichologista elmeábrázolás és eltökélten formális nyelvészeti megközelítés. Lehetővé teszi a hagyományos öt mondattípusnak – mint a propozicionális mondattartalom minimális beágyazásának – evolúciós újraértelmezését. Továbbá a hazugság számtalan változatát és fokozatát is segít formálisan megragadni.
Dokumentum típusa: | Cikk, tanulmány, mű |
---|---|
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: | Iskolakultúra |
Kötet: | 28 |
Szám: | 5-6 |
ISSN: | 1215-5233 |
Nyomdász/kiadó: | Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar |
Kiadás, keletkezés helye: | Szeged |
Dátum: | 2018 |
Oldalak: | pp. 3-14 |
Megjegyzések: | Bibliogr.: p. 13-14. ; összefoglalás magyar nyelven |
Kulcsszavak: | Matematikai nyelvészet - számítógépes nyelvészet, Nyelvelmélet |
A feltöltés ideje: | 2019. jan. 08. 15:44 |
Utolsó módosítás: | 2019. nov. 06. 14:03 |
URI: | http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/46209 |
Tétel nézet |