ℜeALIS: a mi kölcsönös és élethossziglani tudásunk

Alberti Gábor; Szeteli Anna: ℜeALIS: a mi kölcsönös és élethossziglani tudásunk. In: Iskolakultúra, (28) 5-6. pp. 3-14. (2018)

[thumbnail of iskolakultura_2018_005_004_003-014.pdf]
Előnézet
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2018_005_004_003-014.pdf

Letöltés (2MB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

Kölcsönös és élethossziglani interpretációs rendszerünk célja: a frégei antipszichologizmus jegyében fogant formális szemantika Montagueféle mintaillesztő eszköztárával megragadni a pragma¬szemantika problémáit, amelyeknek a megoldása a nyelvi jelenségekre vonatkozó kutatásaink szerint a beszélői hipotézisek, vágyak és szándékok pontos leírásán áll vagy bukik, valamint annak feltárásán, hogy a beszélő pszichológiai énje hogyan illeszkedik a megnyilvánulás nyelvileg konvencionalizálódott feladói szerepéhez, illetve a (leginkább szemkontaktus felvételével) kiválasztott hallgató megfelel-e a címzetti szerepnek. A ℜeALIS tehát egyszerre vállaltan pszichologista elmeábrázolás és eltökélten formális nyelvészeti megközelítés. Lehetővé teszi a hagyományos öt mondattípusnak – mint a propozicionális mondattartalom minimális beágyazásának – evolúciós újraértelmezését. Továbbá a hazugság számtalan változatát és fokozatát is segít formálisan megragadni.

Dokumentum típusa: Cikk, tanulmány, mű
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Iskolakultúra
Kötet: 28
Szám: 5-6
ISSN: 1215-5233
Nyomdász/kiadó: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Kiadás, keletkezés helye: Szeged
Dátum: 2018
Oldalak: pp. 3-14
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 13-14. ; összefoglalás magyar nyelven
Kulcsszavak: Matematikai nyelvészet - számítógépes nyelvészet, Nyelvelmélet
A feltöltés ideje: 2019. jan. 08. 15:44
Utolsó módosítás: 2019. nov. 06. 14:03
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/46209
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet