Tanulhatóak-e a fogalmak? : álláspontok a megismeréstudomány egy nevezetes vitájában

Jakab Zoltán: Tanulhatóak-e a fogalmak? : álláspontok a megismeréstudomány egy nevezetes vitájában. In: Iskolakultúra, (28) 5-6. pp. 81-92. (2018)

[thumbnail of iskolakultura_2018_005_006_081-092.pdf]
Előnézet
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2018_005_006_081-092.pdf

Letöltés (797kB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

Jerry Fodornak a fogalomtanulás elméleteivel kapcsolatos nevezetes kritikája az idők során többféle formát is öltött. A korai változat szerint (Fodor, 1975, 1981) minden tanulási jelenség végső soron hipotézis-vizsgálat jellegű, illetve hipotézis-vizsgálatra vezethető vissza. Ahhoz viszont, hogy megfogalmazzunk egy hipotézist, minden fogalommal rendelkeznünk kell, melyet az magában foglal. Ezért a tanulás folyamán evidenciát gyűjthetünk egyes hipotézisek mellett vagy ellen, de új fogalmakat nem sajátíthatunk el. Eddig ez az érv szoros rokonságot mutat Platón egy klasszikus példájával: ha az erény fogalmát szeretnénk megérteni, akkor példákat kell gyűjtenünk az erény megnyilvánulására (ti. erényes cselekedetekre), és ki kell emelnünk ezekből valamiféle lényegi közös elemet. Igen ám, de ha előzetesen nem rendelkeznénk az erény fogalmával, már a gyűjtést sem tudnánk elkezdeni (Platón, 2013).

Dokumentum típusa: Cikk, tanulmány, mű
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Iskolakultúra
Kötet: 28
Szám: 5-6
ISSN: 1215-5233
Nyomdász/kiadó: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Kiadás, keletkezés helye: Szeged
Dátum: 2018
Oldalak: pp. 81-92
Megjegyzések: Bibliogr.: p. 90-91. ; ill. ; összefoglalás magyar nyelven
Kulcsszavak: Tanulás, Filozófia
A feltöltés ideje: 2019. jan. 09. 08:22
Utolsó módosítás: 2019. nov. 06. 14:04
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/46203
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet