Tanulhatóak-e a fogalmak? : álláspontok a megismeréstudomány egy nevezetes vitájában

Jakab Zoltán: Tanulhatóak-e a fogalmak? : álláspontok a megismeréstudomány egy nevezetes vitájában. In: Iskolakultúra, (28) 5-6. pp. 81-92. (2018)

[thumbnail of iskolakultura_2018_005_006_081-092.pdf]
Preview
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2018_005_006_081-092.pdf

Download (797kB) | Preview

Abstract

Jerry Fodornak a fogalomtanulás elméleteivel kapcsolatos nevezetes kritikája az idők során többféle formát is öltött. A korai változat szerint (Fodor, 1975, 1981) minden tanulási jelenség végső soron hipotézis-vizsgálat jellegű, illetve hipotézis-vizsgálatra vezethető vissza. Ahhoz viszont, hogy megfogalmazzunk egy hipotézist, minden fogalommal rendelkeznünk kell, melyet az magában foglal. Ezért a tanulás folyamán evidenciát gyűjthetünk egyes hipotézisek mellett vagy ellen, de új fogalmakat nem sajátíthatunk el. Eddig ez az érv szoros rokonságot mutat Platón egy klasszikus példájával: ha az erény fogalmát szeretnénk megérteni, akkor példákat kell gyűjtenünk az erény megnyilvánulására (ti. erényes cselekedetekre), és ki kell emelnünk ezekből valamiféle lényegi közös elemet. Igen ám, de ha előzetesen nem rendelkeznénk az erény fogalmával, már a gyűjtést sem tudnánk elkezdeni (Platón, 2013).

Item Type: Article
Journal or Publication Title: Iskolakultúra
Volume: 28
Number: 5-6
ISSN: 1215-5233
Publisher: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Place of Publication: Szeged
Date: 2018
Page Range: pp. 81-92
Additional Information: Bibliogr.: p. 90-91. ; ill. ; összefoglalás magyar nyelven
Uncontrolled Keywords: Tanulás, Filozófia
Date Deposited: 2019. Jan. 09. 08:22
Last Modified: 2019. Nov. 06. 14:04
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/46203

Actions (login required)

View Item View Item