Jakab Zoltán: Tanulhatóak-e a fogalmak? : álláspontok a megismeréstudomány egy nevezetes vitájában. In: Iskolakultúra, (28) 5-6. pp. 81-92. (2018)
Preview |
Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2018_005_006_081-092.pdf Download (797kB) | Preview |
Abstract
Jerry Fodornak a fogalomtanulás elméleteivel kapcsolatos nevezetes kritikája az idők során többféle formát is öltött. A korai változat szerint (Fodor, 1975, 1981) minden tanulási jelenség végső soron hipotézis-vizsgálat jellegű, illetve hipotézis-vizsgálatra vezethető vissza. Ahhoz viszont, hogy megfogalmazzunk egy hipotézist, minden fogalommal rendelkeznünk kell, melyet az magában foglal. Ezért a tanulás folyamán evidenciát gyűjthetünk egyes hipotézisek mellett vagy ellen, de új fogalmakat nem sajátíthatunk el. Eddig ez az érv szoros rokonságot mutat Platón egy klasszikus példájával: ha az erény fogalmát szeretnénk megérteni, akkor példákat kell gyűjtenünk az erény megnyilvánulására (ti. erényes cselekedetekre), és ki kell emelnünk ezekből valamiféle lényegi közös elemet. Igen ám, de ha előzetesen nem rendelkeznénk az erény fogalmával, már a gyűjtést sem tudnánk elkezdeni (Platón, 2013).
Item Type: | Article |
---|---|
Journal or Publication Title: | Iskolakultúra |
Volume: | 28 |
Number: | 5-6 |
ISSN: | 1215-5233 |
Publisher: | Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar |
Place of Publication: | Szeged |
Date: | 2018 |
Page Range: | pp. 81-92 |
Additional Information: | Bibliogr.: p. 90-91. ; ill. ; összefoglalás magyar nyelven |
Uncontrolled Keywords: | Tanulás, Filozófia |
Date Deposited: | 2019. Jan. 09. 08:22 |
Last Modified: | 2019. Nov. 06. 14:04 |
URI: | http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/46203 |
Actions (login required)
View Item |