Tanulhatóak-e a fogalmak? : álláspontok a megismeréstudomány egy nevezetes vitájában

Jakab, Zoltán: Tanulhatóak-e a fogalmak? : álláspontok a megismeréstudomány egy nevezetes vitájában. Iskolakultúra, (28) 5-6. pp. 81-92. (2018)

[img] Cikk, tanulmány, mű
iskolakultura_2018_005_006_081-092.pdf

Download (797kB)

Abstract

Jerry Fodornak a fogalomtanulás elméleteivel kapcsolatos nevezetes kritikája az idők során többféle formát is öltött. A korai változat szerint (Fodor, 1975, 1981) minden tanulási jelenség végső soron hipotézis-vizsgálat jellegű, illetve hipotézis-vizsgálatra vezethető vissza. Ahhoz viszont, hogy megfogalmazzunk egy hipotézist, minden fogalommal rendelkeznünk kell, melyet az magában foglal. Ezért a tanulás folyamán evidenciát gyűjthetünk egyes hipotézisek mellett vagy ellen, de új fogalmakat nem sajátíthatunk el. Eddig ez az érv szoros rokonságot mutat Platón egy klasszikus példájával: ha az erény fogalmát szeretnénk megérteni, akkor példákat kell gyűjtenünk az erény megnyilvánulására (ti. erényes cselekedetekre), és ki kell emelnünk ezekből valamiféle lényegi közös elemet. Igen ám, de ha előzetesen nem rendelkeznénk az erény fogalmával, már a gyűjtést sem tudnánk elkezdeni (Platón, 2013).

Item Type: Article
Journal or Publication Title: Iskolakultúra
Date: 2018
Volume: 28
Number: 5-6
Page Range: pp. 81-92
ISSN: 1215-5233
Collection: Folyóiratok
Publisher: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Place of Publication: Szeged
Uncontrolled Keywords: Tanulás, Filozófia
Additional Information: Bibliogr.: p. 90-91. ; ill. ; összefoglalás magyar nyelven
Date Deposited: 2019. Jan. 09. 08:22
Last Modified: 2019. Jan. 09. 08:22
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/46203

Actions (login required)

View Item View Item