A néptanítói tudás konstrukciója. Az elemi népoktatás enciklopédiájában (1911–1915)

Németh András: A néptanítói tudás konstrukciója. Az elemi népoktatás enciklopédiájában (1911–1915). In: Iskolakultúra, (18) 5-6. pp. 86-103. (2008)

[thumbnail of 13_EPA00011_iskolakultura_2008-5-6.pdf]
Preview
Cikk, tanulmány, mű
13_EPA00011_iskolakultura_2008-5-6.pdf

Download (149kB) | Preview

Abstract

A 19. század második felében megjelenő két tipikus pedagógus szakmai csoport (az alsóbb úgynevezett népiskolák tanítói és a felsőbb iskolák tanárai) professziója során két szervesen és funkcionálisan kifejlődő, ugyanakkor egymástól számos lényeges vonásában eltérő tanári, illetve tanítói pedagógiai kultúra, pedagógusi szaktudás jön létre (Németh, 2005a, 2007). Ez Európa különböző régióiban némi időbeli eltolódással nagyjából a 18. század végétől a 19–20. század fordulójáig a modern nemzetállamok kialakulásával párhuzamosan lezajló folyamat: egy számos további részelemet (mikro- és makrostrukturális változás bonyolult dinamikáját) magába foglaló átalakulás, amely megteremti a duális közoktatási rendszereket, a különböző pedagógus professziókat, illetve a különböző egyetemi tudományok keretében a pedagógia tudományát is.

Item Type: Article
Journal or Publication Title: Iskolakultúra
Volume: 18
Number: 5-6
ISSN: 1215-5233
Date: 2008
Page Range: pp. 86-103
Date Deposited: 2018. Jul. 06. 15:35
Last Modified: 2019. Nov. 06. 14:06
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/42616

Actions (login required)

View Item View Item