Túlkorosság és esélyegyenlőtlenség az iskola kezdő szakaszában

Kende Anna: Túlkorosság és esélyegyenlőtlenség az iskola kezdő szakaszában. In: Iskolakultúra, (19) 12. pp. 18-34. (2009)

[thumbnail of 12_EPA00011_iskolakultura_2009-12.pdf]
Preview
Cikk, tanulmány, mű
12_EPA00011_iskolakultura_2009-12.pdf

Download (619kB) | Preview

Abstract

A későbbre tolódó iskolakezdés társadalmi következményeit feltáró vizsgálat a neveléstudomány azon gyakorlatának kritikájából indul ki, amely a gyermekkort életkori átlagok mentén osztályozza, és erre építi fel pedagógiai intézményrendszerét is. Ez a megközelítés idézi elő az óvodából iskolába történő átmenet nehézségeit. E nehézségekkel való megküzdés egyik intézményesített formája a későbbre tolódó iskolakezdés lehetősége. A vizsgálat bemutatja, hogyan válhat egy, az iskola és a szakemberek által támogatott gyakorlat a különböző társadalmi rétegekhez tartozó gyerekek közötti esélykülönbségek elmélyítésének eszközévé. A kutatás eredményei rámutatnak arra, hogy szoros kapcsolat van a későbbi iskolakezdés és a hátrányos helyzetű gyerekek iskolai kudarcai között, miközben ugyanez a gyakorlat további előnyhöz juttatja a magas státusú gyerekeket.

Item Type: Article
Journal or Publication Title: Iskolakultúra
Volume: 19
Number: 12
ISSN: 1215-5233
Date: 2009
Page Range: pp. 18-34
Date Deposited: 2018. Jul. 06. 15:35
Last Modified: 2019. Nov. 06. 14:06
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/42466

Actions (login required)

View Item View Item