A magyar oktatási rendszer szelektivitása a nemzetközi összehasonlító vizsgálatok eredményeinek tükrében

Csapó, Benő and Molnár, Gyöngyvér and Kinyó, László: A magyar oktatási rendszer szelektivitása a nemzetközi összehasonlító vizsgálatok eredményeinek tükrében. Iskolakultúra, (19) 3-4. pp. 3-13. (2009)

[img] Cikk, tanulmány, mű
12_EPA00011_iskolakultura_2009-3-42.pdf

Download (1MB)

Abstract

A PISA-felmérések felhívták a figyelmet a magyar iskolarendszer nemzetközi mértékben is kiemelkedő szelektivitására. (1) Jelen tanulmány célja a magyar oktatási rendszer szelektivitásának elemzése az elmúlt két évtizedben elvégzett legnagyobb nemzetközi felmérések adatbázisai alapján. Az elemzések elsődleges forrását az IEA-vizsgálatok adatbázisai alkotják, amelyek különböző képességterületeken és különböző életkorú tanulókra vonatkozóan a leghosszabb időszakra visszamenően teszik lehetővé a vizsgálatban részt vett országok eredményeinek összehasonlítását. A magyar oktatási rendszer szelekciós mechanizmusainak egyik mutatójaként az iskolák közötti kü- lönbségek mértékét leíró F és eta-négyzet értéket használtuk. Viszonyí- tási pontként kijelöltünk referenciaországokat, amelyek az IEA- és az OECD-felmérések során kiemelkedő teljesítményt nyújtottak. A számí- tások alapján általánosan megállapítható, hogy Magyarországon (1) az iskolák közötti különbségek már korábban is jelentősek voltak, (2) az utóbbi évek során a PISA-felmérések alapján kimutatható kisebb mértékű növekedést az IEA-mérések nem erősítik meg, így azok inkább átmeneti ingadozásnak tekinthetők, (3) az idősebb korosztályoknál az iskolák közötti különbségek nagyobbak, mint a fiatalabbaknál, és (4) a tantervi ismeretekhez és az iskolai szituációkhoz kevésbé kötődő készségek tekintetében nagyobb különbségek tapasztalhatók, mint a tantárgyi tudás tekintetében.

Item Type: Article
Journal or Publication Title: Iskolakultúra
Date: 2009
Volume: 19
Number: 3-4
Page Range: pp. 3-13
ISSN: 1215-5233
Collection: Folyóiratok
Date Deposited: 2018. Jul. 06. 15:35
Last Modified: 2018. Oct. 17. 15:45
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/42430

Actions (login required)

View Item View Item