Az autonómia határai(n) : állami kontra református oktatáspolitika az 1920-as években

Rébay Magdolna: Az autonómia határai(n) : állami kontra református oktatáspolitika az 1920-as években. In: Iskolakultúra, (20) 3. pp. 74-86. (2010)

[thumbnail of 7_EPA00011_iskolakultura_2010-03.pdf]
Preview
Cikk, tanulmány, mű
7_EPA00011_iskolakultura_2010-03.pdf

Download (502kB) | Preview

Abstract

Az 1920-as évek magyar oktatáspolitikájának programja két fő jelszó köré szerveződött: vallásos (elsődlegesen keresztény) és hazafias (értsd: magyar nemzeti) nevelést akart elérni. Tanulmányunkban arra a kérdésre keressük a választ, hogyan érvényesült ez a politika a magyarságát hangsúlyozó református egyház irányában. Egyházi forrásokat vizsgáltunk meg, hogy megállapíthassuk, a gyakorlati megvalósítás miképpen történt, s milyen volt a fogadtatás a református egyházban. Leszögezhetjük: a jelszavakban valóban teljes volt az egyetértés a két szereplő közt. Az állam tényleges intézkedései azonban a református egyház iskolafenntartási terheinek növekedését okozták. Tanügyi autonómiája, amely bizonyos elemeit éppen a források ellenértékeként adta fel, azonban nem bővült. Az 1920-as évek a finanszírozás megoldatlanságát egyértelműen világossá tették. Miközben az egyház ragaszkodott az iskoláihoz, s a fenntartókat (az egyházközségeket) megtartásukra ösztönözte, azok csak nagy nehézségek árán boldogultak. A helyzetből kiutat az egyház vezetői nem találtak. Javaslatok merültek fel ugyan, de ezeket az egyházi fórumok – vizsgált forrásaink szerint – komolyan nem tárgyalták.

Item Type: Article
Journal or Publication Title: Iskolakultúra
Volume: 20
Number: 3
ISSN: 1215-5233
Date: 2010
Page Range: pp. 74-86
Date Deposited: 2018. Jul. 06. 15:35
Last Modified: 2019. Nov. 06. 14:06
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/42374

Actions (login required)

View Item View Item