Életreform- és társadalmi-pedagógiai megújulási mozgalmak Magyarországon a 20. század elején

Mikonya György; Pirka Veronika: Életreform- és társadalmi-pedagógiai megújulási mozgalmak Magyarországon a 20. század elején. In: Iskolakultúra, (20) 3. pp. 87-100. (2010)

[thumbnail of 6_EPA00011_iskolakultura_2010-03.pdf]
Előnézet
Cikk, tanulmány, mű
6_EPA00011_iskolakultura_2010-03.pdf

Letöltés (551kB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

A 20. század eleji európai társadalmi-történeti viszonyok meghatározó eleme a szociális igazságtalanság iránti érzékenység erősödése. Ennek fontosabb megnyilvánulásai az elégedetlenség az intézményes vallásokkal szemben, idegenkedés a racionalizmustól és a materializmustól. Kétségbeejtő a kirekesztettek, a társadalom peremére kerültek elkeseredettsége, reménytelensége. Érdekes, hogy ilyenkor a diktatúrák többnyire a költőket és az írókat zárják először börtönbe. Így történt ez most is, hiszen a költők, az írók és a művészek reagáltak a leggyorsabban és a leghatásosabban a visszásságokra. A sok-sok kezdeményezés között vallásos és szociális elemet kombináló mozgalmak is keletkeztek: egyesek közülük fejlődtek és napjainkig megmaradtak, mások elsorvadtak.

Dokumentum típusa: Cikk, tanulmány, mű
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Iskolakultúra
Kötet: 20
Szám: 3
ISSN: 1215-5233
Dátum: 2010
Oldalak: pp. 87-100
A feltöltés ideje: 2018. júl. 06. 15:35
Utolsó módosítás: 2019. nov. 06. 14:06
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/42339
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet