Pedagógiai nyelvhasználat tudományos szövegekben

Kurtán Zsuzsa: Pedagógiai nyelvhasználat tudományos szövegekben. In: Iskolakultúra, (21) 10-11. pp. 8-17. (2011)

[thumbnail of EPA00011_iskolakultura_2011_10-11_008-017.pdf]
Előnézet
Cikk, tanulmány, mű
EPA00011_iskolakultura_2011_10-11_008-017.pdf

Letöltés (472kB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

A pedagógiai nyelvhasználatot a köznyelvi kommunikációtól a pedagógiai szakmai beszélőközösségre jellemző beszédhelyzetek specifikus ismérveinek feltárásával különíthetjük el. A szakterületenként eltérő jellegzetességeket is hordozó tudományos szövegekben a szövegrészek között lényeges tartalmi-logikai összefüggések vannak a beszédszándékoknak és beszédhelyzeteknek megfelelően. A tudományos dolgozatokra általában jellemző nyelvhasználati norma követése, a pedagógiai szaknyelv alkalmazása ajánlott a tanári szakdolgozat elkészítésénél is. Mintegy kétszáz egyetemi hallgató magyar nyelvű szakdolgozatában vizsgáltam a konvencióknak megfelelő szövegkezelési sajátosságokat a kutatás terének megalkotása (KTM) modell alapján, összpontosítva a vizsgálandó terület kijelölésének, a kérdésfeltevésnek, a kutatási kérdésnek, valamint a célok megfogalmazásának módjára. A cikkben a kutatási célok megjelenítésének jellemzőit mutatom be 50 dolgozat példái alapján. Az eredmények tükrében a tanárjelöltek számára nyelvfejlesztő kurzusok felajánlása javasolt.

Dokumentum típusa: Cikk, tanulmány, mű
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Iskolakultúra
Kötet: 21
Szám: 10-11
ISSN: 1215-5233
Dátum: 2011
Oldalak: pp. 8-17
A feltöltés ideje: 2018. júl. 06. 15:35
Utolsó módosítás: 2019. nov. 06. 14:05
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/42204
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet