Tudatkritika a prózanyelvben (Németh László poétikájához)

Szitár Katalin: Tudatkritika a prózanyelvben (Németh László poétikájához). In: Iskolakultúra, (22) 12. pp. 3-12. (2012)

[thumbnail of EPA00011_iskolakultura_2012_12_003-012.pdf]
Preview
Cikk, tanulmány, mű
EPA00011_iskolakultura_2012_12_003-012.pdf

Download (715kB) | Preview

Abstract

A tudatregény, az a megszilárdult, kritikailag elfogadott műfaji alakzat, melyet Németh László írásmódjához kötünk, körülhatárolt szövegkorpuszra vonatkozik ugyan, meghatározása azonban szinte a terminus születésétől fogva folyamatos korrekciókat igényelt, újrafogalmazásokra késztette a kritikát. Mondhatjuk úgy is, hogy maga a műfaji modell váltja ki az „újraolvasás” igényét, s ezzel együtt e regényi tudatfogalom újabb és újabb leírásait. Az elnevezést maga Németh László (1968, II. 71. o.) alapozta meg: „Énnálam […] a feladat nem a világ, hanem egy tudat kialakítása volt mindig.”1 Cs. Varga István (1987, 17. o.) „az igazságok konfrontációjának” nevezi ezt a modellt2, hangsúlyozva a benne érvényesülő „drámai gondolkodásmódot”, a tudat dinamikus és ellentmondásos természetét. Kulcsár Szabó Ernő – a tudat nyelvi feltételezettségének viszonylatában vizsgálva Németh László regénymodelljét – szembeállítja e modellt mind az esztétista, mind pedig a miméziselvű modern regényírással. Mindkettő meghaladásáról beszél, annak alapján, hogy Némethnél az epikai szöveg immanenciája túllépi mindkét másik irányzat teljesítményét, mivel prózaírói modelljének kereteiben a narratív nyelv „elvi közbeiktatású alakzat”-ot képvisel3, mely nem csak a tudat és a külvilág, de nem is csak a tudat és önmaga között közvetít. Vagyis nem csak leírást ad, s nem is csak önreflexiót eredményez, hanem jelrendszert hoz létre és működtet, autonóm jelentésalkotást végez.

Item Type: Article
Journal or Publication Title: Iskolakultúra
Volume: 22
Number: 12
ISSN: 1215-5233
Date: 2012
Page Range: pp. 3-12
Date Deposited: 2018. Jul. 06. 15:34
Last Modified: 2019. Nov. 06. 14:05
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/42115

Actions (login required)

View Item View Item