Pozsony – a tanügyi innováció helyszíne a 18–19. század fordulóján

Kowalská Eva: Pozsony – a tanügyi innováció helyszíne a 18–19. század fordulóján. In: Iskolakultúra, (22) 9. pp. 80-90. (2012)

[thumbnail of EPA00011_Iskolakultura_2012-9_080-090.pdf]
Preview
Cikk, tanulmány, mű
EPA00011_Iskolakultura_2012-9_080-090.pdf

Download (413kB) | Preview

Abstract

A pozsonyi iskolák – akár az evangélikus, akár a katolikus iskolákról volt is szó – évszázadokon át a legjelentősebb magyarországi oktatási intézmények közé tartoztak. Egyrészt a nagyszámú helyi elit arra törekedett, hogy gyermekeinek (elsősorban a fiúknak, a 18. századtól már a lányoknak is) helyben a lehető legjobb oktatást biztosítsa. A helyi elitet azonban nemcsak a tipikus városi polgárság (elsősorban a patríciusok) képviselői alkották, hanem a hivatalnokréteg is, amely 1526-tól a magyarországi kormányintézményekkel együtt fokozatosan Pozsonyba költözött. Másrészt az iskolák profiljának kialakulásában fontos szerepet játszott az, hogy a műveltséget a városiasság egyik ismérvének tekintették, a műveltség a város képének egyik összetevője volt.

Item Type: Article
Journal or Publication Title: Iskolakultúra
Volume: 22
Number: 9
ISSN: 1215-5233
Date: 2012
Page Range: pp. 80-90
Date Deposited: 2018. Jul. 06. 15:34
Last Modified: 2019. Nov. 06. 14:05
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/42076

Actions (login required)

View Item View Item