A változtatás kormányzati eszközei

Pataki Gyöngyvér: A változtatás kormányzati eszközei. In: Iskolakultúra, (23) 5-6. pp. 130-143. (2013)

[thumbnail of EPA00011_iskolakultura_2013_5-6_130-143.pdf]
Preview
Cikk, tanulmány, mű
EPA00011_iskolakultura_2013_5-6_130-143.pdf

Download (391kB) | Preview

Abstract

A decentralizáció a közép-kelet-európai térségben országonként igen eltérő módon zajlott. A változásokat hol a közigazgatási (Horvátország, Bulgária), hol az oktatásügyi reformok (Magyarország, Szerbia) hajtották. A centralizált rendszerek hibáira adott válaszként megjelenő decentralizációt sohasem az egész rendszer szintjén vezették be, ami sajátos hibákhoz, rendszerszintű feszültségekhez és korrekciókhoz vezetett. Az elmúlt húsz évben oktatási rendszerünket lényegileg meghatározta az a folyamat, ahogy e hibák azonosítása, értelmezése és kommunikálása során az oktatáspolitika kormányzati kontextusa átalakult. Az oktatáspolitika területeinek funkcionális elkülönülése, komplexitásának növekedése hatott az önálló logikával és kormányzati eszközökkel rendelkező alrendszerek megjelenésére. Így például önálló alrendszerként jelent meg a tantervszabályozás, a minőségbiztosítás, az irányítás, a gazdasági vezetés, az oktatáskutatás és az iskolát ellátó professzionális szolgáltatások. Hogyan integrálhatóak ezek az alrendszerek hatékony oktatási rendszerekké? Vajon folyamatosan változó világunkban hány oktatásügyi szakpolitikai szabályozás volt hiábavaló? Mi állhat a szabályozások implementációjának térségre jellemző alacsony hatékonysága mögött?

Item Type: Article
Journal or Publication Title: Iskolakultúra
Volume: 23
Number: 5-6
ISSN: 1215-5233
Date: 2013
Page Range: pp. 130-143
Date Deposited: 2018. Jul. 06. 15:34
Last Modified: 2019. Nov. 06. 14:05
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/41976

Actions (login required)

View Item View Item