Hamvai Csaba; Pikó Bettina: A szituációs megküzdés kognitív elemzése korai serdülők körében : kvalitatív vizsgálati eredmények. In: Iskolakultúra, (23) 5-6. pp. 8-21. (2013)
Előnézet |
Cikk, tanulmány, mű
EPA00011_iskolakultura_2013_5-6_008-021.pdf Letöltés (374kB) | Előnézet |
Absztrakt (kivonat)
A kritikus gondolkodás, a stresszhelyzet kognitív kiértékelése alapvetően határozza meg a megküzdési folyamat adaptív vagy maladaptív természetét. Az optimizmus mint a jövőbeli események pozitív kimenetelének általános elvárása befolyásolhatja ezeket a kognitív folyamatokat. A tanulmány legfőbb kitűzése az volt, hogy 12–14 éves gyerekeknek egy többértelmű, bizonytalan szociális szituációra vonatkozó automatikus gondolatait és interpretációit mérje fel. Válaszaikat három különböző csoportba soroltuk. A negatív automatikus gondolatok haragot, csalódottságot, a barát viselkedésének helytelenítését fejezték ki. A pozitív átkeretezések olyan válaszok voltak, amelyek a barát viselkedésének más, lehetséges okát foglalták magukba (például a jóhiszeműségére utaltak), vagy olyan válaszok, amelyek támogatást, megértést, a probléma megoldását fejezték ki. Végül a semleges válaszok a történet egyszerű parafrázisai voltak. Vizsgáltuk az optimizmus foka és a történet interpretációja közötti lehetséges kapcsolatot is. Hipotézisünknek megfelelően általánosságban az alacsonyan optimista csoport több negatív automatikus gondolatról számolt be, mint a közepesen és a magasan optimisták. Másrészt a magasan optimista csoport adta a legtöbb átkeretezést és értelmezést a történetre. Mindazonáltal az optimizmus és a történet értelmezése közötti kapcsolat csak a történet az egyik magyarázata esetében bizonyult statisztikailag is szignifikánsnak.
Dokumentum típusa: | Cikk, tanulmány, mű |
---|---|
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: | Iskolakultúra |
Kötet: | 23 |
Szám: | 5-6 |
ISSN: | 1215-5233 |
Dátum: | 2013 |
Oldalak: | pp. 8-21 |
A feltöltés ideje: | 2018. júl. 06. 15:34 |
Utolsó módosítás: | 2019. nov. 06. 14:05 |
URI: | http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/41938 |
![]() |
Tétel nézet |