Közösségi tanulás és társadalmi átalakulás : két alföldi "tanuló város" példája

Forray R. Katalin and Kozma Tamás: Közösségi tanulás és társadalmi átalakulás : két alföldi "tanuló város" példája. In: Iskolakultúra, (23) 10. pp. 3-21. (2013)

[thumbnail of EPA00011_iskolakultura_2013_10_003-021.pdf]
Preview
Cikk, tanulmány, mű
EPA00011_iskolakultura_2013_10_003-021.pdf

Download (363kB) | Preview

Abstract

A vonatkozó irodalom (Longworth, 1999, 2006; Glaeser, 1999; Carillo, 2012 stb.) szerint a „tanuló régió, tanuló város, tanuló közösség” az élethosszig tanulás új megjelenési formája. Glaeser (1999) úgy érvel, hogy „az egyének egymással interakcióban szereznek készségeket, és a sűrűn lakott városi környezet fölgyorsítja ezeket az interakciókat”. Jelen tanulmány szerzői a „tanulást” tágabb értelemben használják: tanuló közösségek azok, amelyek a társadalmi-gazdasági kihívásokra innovatív válaszokat tudnak adni. A szerzők a „tanuló városok” új értelmezését alakítják ki, amely szerint az ilyen városok (a) szembenéznek a társadalmi-gazdasági kihívással, (b) innovatív válaszokat tudnak adni rájuk, és (c) kialakítják az erről szóló narratívát, amelyet tovább is adnak közösségük nemzedékeinek. A szerzők két magyarországi kisváros párhuzamos példáján illusztrálják, menynyire alkalmazható a „tanuló városnak” ez az általuk kialakított új értelmezése. Mindkét városnak szembe kellett néznie az 1989/90-es rendszerváltozással. De csak egyikük bizonyult „tanuló városnak”, amennyiben sikeres és innovatív válaszokat tudott adni a politikai rendszerváltozás társadalmi-gazdasági kihívásaira.

Item Type: Article
Journal or Publication Title: Iskolakultúra
Volume: 23
Number: 10
ISSN: 1215-5233
Date: 2013
Page Range: pp. 3-21
Date Deposited: 2018. Jul. 06. 15:34
Last Modified: 2019. Nov. 06. 14:05
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/41932

Actions (login required)

View Item View Item