A rezonancia szerepe az iskolai motiváció kialakításában

Burián Miklós: A rezonancia szerepe az iskolai motiváció kialakításában. In: Iskolakultúra, (23) 7-8. pp. 115-119. (2013)

[thumbnail of EPA00011_iskolakultura_2013_7-8_115-119.pdf]
Preview
Cikk, tanulmány, mű
EPA00011_iskolakultura_2013_7-8_115-119.pdf

Download (468kB) | Preview

Abstract

Életünk rezgés. Mindegy, hogy honnan szemléljük: az anyagi vagy szellemi valóság oldaláról. Ha pedig ez így van, érdemes megvizsgálni, hogy milyen rezgésekkel van dolgunk az iskolai motivációk tekintetében. Hogy ezt érdemben feltárjuk, szükség van néhány, az emberi testet és szellemet alkotó rezgés méltatására, kapcsolatainak felfedésére, működési elveinek és törvényeinek vizsgálatára. Az írás ilyen irányú törekvései magukba foglalják a fizikai világ empirikus és transzcendens ható tényezőit. A metafizikai világ alkotóelemeit nem utaljuk a megismerhetetlen fogalomkörébe, mivel a fizika törvényei ott is érvényesülnek, csak sokszor egy másik kitüntetett rendszer tőrvényei alapján vizsgáljuk. Be kell vallanunk, hogy egy ilyen, másik dimenzió tőrvényei többnyire számunkra is rejtve maradnak, de a kreatív, intuitív gondolkodás segít bennünket abban, hogy ha mást nem is, de néhány homályosan felvillanó törvényt, működési elvet megsejtsünk. Erre azért van szükség, mert az oktatás-nevelésben részesülő gyermek elméje, tudata több szinten is jelen van. Márpedig ha elfogadjuk a többdimenziós vizsgálati tervet, akkor nem rekedhetünk meg az empíria szintjén. A tanuló személyiségéről csak így nyerhetünk teljes képet, ezért vizsgálódásaink időlegesen nemcsak átlépik az empíria határát, de az intuitív gondolkodás révén behatolnak az ismeretlenbe, amelynek eredményeképpen megvalósítanak egy szemléletmódot, amelyet holisztikusnak mondunk. Az írás tehát a motivációk keletkezésének vizsgálatát kiterjeszti a Jung-féle kollektív tudattalanra, a felső én és a kozmikus tudat feltételezett kapcsolataira, amelyek segítségével mélyebb ismeretekre számítunk a gyermeki elme motivációs kultúrájának feltárása tekintetében.

Item Type: Article
Journal or Publication Title: Iskolakultúra
Volume: 23
Number: 7-8
ISSN: 1215-5233
Date: 2013
Page Range: pp. 115-119
Date Deposited: 2018. Jul. 06. 15:34
Last Modified: 2019. Nov. 06. 14:05
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/41911

Actions (login required)

View Item View Item