A nyelvtani jel, a trópus és az alakzat a nyelvtan- és az irodalomtanításban

Bence Erika: A nyelvtani jel, a trópus és az alakzat a nyelvtan- és az irodalomtanításban. In: Iskolakultúra, (23) 5-6. pp. 3-7. (2013)

[thumbnail of EPA00011_iskolakultura_2013_5-6_003-007.pdf]
Preview
Cikk, tanulmány, mű
EPA00011_iskolakultura_2013_5-6_003-007.pdf

Download (305kB) | Preview

Abstract

Az irodalom eszköze a nyelv. Az irodalmi szöveg a szavak egymásra vonatkoztatásával, összekapcsolásával, elrendezettségével (szóképek/ trópusok és alakzatok révén) fejt ki hatást; formáz jelentéseket, kelt esztétikai élményt. Nyelve abban is különbözik a tudományok nyelvhasználatától, hogy a valóságot képszerűen jeleníti meg. Olyan meghatározások ezek, amelyek irodalmi olvasókönyvekben, tankönyvekben szerepelnek az irodalmi mű poétikai eljárásainak, eszközrendszerének megvilágítása céljából. Még ilyen leegyszerűsített formában is egyértelmű utalást tartalmaznak arra vonatkozóan, hogy az irodalom nem önmagában álló jelenség: létformája összetett, nyelvi, kulturális és interdiszciplináris diskurzusok szövevényében értelmezhető. A dolgozat az irodalomról és jelenkori oktatásáról szóló fentebb leírt, hagyományosnak tekinthető elképzeléseket a 21. század olyan új alakulásainak és tudományos kihívásának függvényében vizsgálja, mint amilyen „a világ szövegszerűvé válásának tapasztalata”.

Item Type: Article
Journal or Publication Title: Iskolakultúra
Volume: 23
Number: 5-6
ISSN: 1215-5233
Date: 2013
Page Range: pp. 3-7
Date Deposited: 2018. Jul. 06. 15:34
Last Modified: 2019. Nov. 06. 14:05
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/41905

Actions (login required)

View Item View Item