Trencsényi László; Nagy Ádám: Tanórán innen, iskolán túl: a szociálpedagógiai gondolat létjogosultsága. In: Iskolakultúra, (26) 10. pp. 81-97. (2016)
Előnézet |
Cikk, tanulmány, mű
06.pdf Letöltés (394kB) | Előnézet |
Absztrakt (kivonat)
A premodern világból kilépő iskolát érő kritikákban a modernizációs elvárások és sajátos posztmodern kihívások torlódtak egybe már a XX. század korai éveiben is (hogy aztán a XX. század történelmi fordulatai ezt a torlódást még drámaibbá fogalmazzák). A "Pusztuljatok bilincses iskolák" Ady-féle formulája a tanúja a XX. század elején modernizációs kihívásokkal küzdő Magyarország iskolaügyének. Az értelmezések és a fejlesztési követelések jellegzetesen három irányban haladtak. Vannak irányzatok, amelyek az iskola átfogó reformjával, forradalmával válaszolnak, "új" iskolakép, Európa-szerte megannyi "új iskola" kerül a középpontba.2 Az új iskolakép megalkotói funkcióváltozással válaszoltak a kihívásra: többnyire a "bővülő" funkciók különböző változatokban megjelenő új rendszere (Freinet, 1972; Kerschensteiner, 1912; Gáspár, 1977; Loránd és Mihály, 1985) lett a jellegzetes, bár ugyancsak sajátos "megújulási" válasz volt az iskolafunkció szűkülése is (Mihály, 1980).
Dokumentum típusa: | Cikk, tanulmány, mű |
---|---|
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: | Iskolakultúra |
Kötet: | 26 |
Szám: | 10 |
ISSN: | 1215-5233 |
Dátum: | 2016 |
Oldalak: | pp. 81-97 |
A feltöltés ideje: | 2018. júl. 06. 15:34 |
Utolsó módosítás: | 2019. nov. 06. 14:04 |
URI: | http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/41592 |
![]() |
Tétel nézet |