Az olvasásképesség pszichikus komponensrendszere

Nagy József: Az olvasásképesség pszichikus komponensrendszere. In: Iskolakultúra, (26) 2. pp. 119-130. (2016)

[thumbnail of EPA00011_iskolakultura_2016_02_10.pdf]
Preview
Cikk, tanulmány, mű
EPA00011_iskolakultura_2016_02_10.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

A 20. század második felében egy új rendszerelmélet született: a komponensrendszer-elmélet (ÚPK* 5. fejezet). A komponensrendszerek szerveződés szerint olyan rendszerek, amelyeknek komponensei cserélődnek, változnak, fejlődnek, romlanak, elpusztulnak. A komponensrendszerek hierarchikus rendszerek. Az alsóbb komponensrendszerek a felsőbb komponensrendszer létének, aktivitásának feltételei. Komponensrendszerek pl. az állatfajok, a társadalmak, a csoportok. Az ember pszichikuma is komponensrendszer, melynek komponensei a hierarchikus pszichikus komponensrendszerek. Komponensrendszer a személyiség, a pszichikum, a kompetenciák, a motívumrendszer, az operátorrendszer⊃képességek⊃készségek/ szokások⊃rutinok, valamint az ismeretrendszer (ÚPK 7. fejezet). Ennek az írásnak az a célja, hogy ismertesse az olvasásképesség szerveződésének hierarchikus komponensrendszerét, majd az egymást „magukba foglaló” komponensrendszereit.

Item Type: Article
Journal or Publication Title: Iskolakultúra
Volume: 26
Number: 2
ISSN: 1215-5233
Date: 2016
Page Range: pp. 119-130
Date Deposited: 2018. Jul. 06. 15:34
Last Modified: 2019. Nov. 06. 14:04
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/41574

Actions (login required)

View Item View Item