Nagy József: Az olvasásképesség pszichikus komponensrendszere. In: Iskolakultúra, (26) 2. pp. 119-130. (2016)
Preview |
Cikk, tanulmány, mű
EPA00011_iskolakultura_2016_02_10.pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
A 20. század második felében egy új rendszerelmélet született: a komponensrendszer-elmélet (ÚPK* 5. fejezet). A komponensrendszerek szerveződés szerint olyan rendszerek, amelyeknek komponensei cserélődnek, változnak, fejlődnek, romlanak, elpusztulnak. A komponensrendszerek hierarchikus rendszerek. Az alsóbb komponensrendszerek a felsőbb komponensrendszer létének, aktivitásának feltételei. Komponensrendszerek pl. az állatfajok, a társadalmak, a csoportok. Az ember pszichikuma is komponensrendszer, melynek komponensei a hierarchikus pszichikus komponensrendszerek. Komponensrendszer a személyiség, a pszichikum, a kompetenciák, a motívumrendszer, az operátorrendszer⊃képességek⊃készségek/ szokások⊃rutinok, valamint az ismeretrendszer (ÚPK 7. fejezet). Ennek az írásnak az a célja, hogy ismertesse az olvasásképesség szerveződésének hierarchikus komponensrendszerét, majd az egymást „magukba foglaló” komponensrendszereit.
Item Type: | Article |
---|---|
Journal or Publication Title: | Iskolakultúra |
Volume: | 26 |
Number: | 2 |
ISSN: | 1215-5233 |
Date: | 2016 |
Page Range: | pp. 119-130 |
Date Deposited: | 2018. Jul. 06. 15:34 |
Last Modified: | 2019. Nov. 06. 14:04 |
URI: | http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/41574 |
Actions (login required)
View Item |