Az olvasásképesség pszichikus komponensrendszere

Nagy József: Az olvasásképesség pszichikus komponensrendszere. In: Iskolakultúra, (26) 2. pp. 119-130. (2016)

[thumbnail of EPA00011_iskolakultura_2016_02_10.pdf]
Előnézet
Cikk, tanulmány, mű
EPA00011_iskolakultura_2016_02_10.pdf

Letöltés (1MB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

A 20. század második felében egy új rendszerelmélet született: a komponensrendszer-elmélet (ÚPK* 5. fejezet). A komponensrendszerek szerveződés szerint olyan rendszerek, amelyeknek komponensei cserélődnek, változnak, fejlődnek, romlanak, elpusztulnak. A komponensrendszerek hierarchikus rendszerek. Az alsóbb komponensrendszerek a felsőbb komponensrendszer létének, aktivitásának feltételei. Komponensrendszerek pl. az állatfajok, a társadalmak, a csoportok. Az ember pszichikuma is komponensrendszer, melynek komponensei a hierarchikus pszichikus komponensrendszerek. Komponensrendszer a személyiség, a pszichikum, a kompetenciák, a motívumrendszer, az operátorrendszer⊃képességek⊃készségek/ szokások⊃rutinok, valamint az ismeretrendszer (ÚPK 7. fejezet). Ennek az írásnak az a célja, hogy ismertesse az olvasásképesség szerveződésének hierarchikus komponensrendszerét, majd az egymást „magukba foglaló” komponensrendszereit.

Dokumentum típusa: Cikk, tanulmány, mű
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Iskolakultúra
Kötet: 26
Szám: 2
ISSN: 1215-5233
Dátum: 2016
Oldalak: pp. 119-130
A feltöltés ideje: 2018. júl. 06. 15:34
Utolsó módosítás: 2019. nov. 06. 14:04
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/41574
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet