Kozma Tamás: Oktatás vagy tanulás? In: Iskolakultúra, (26) 2. pp. 108-118. (2016)
Előnézet |
Cikk, tanulmány, mű
EPA00011_iskolakultura_2016_02_09.pdf Letöltés (919kB) | Előnézet |
Absztrakt (kivonat)
Az oktatási expanzió egyik nem várt hatása a „tanulási expanzió” lett, amelynek során az oktatás hagyományos, felülről lefelé irányuló hatásait az „alulról” kezdeményezett tanulás hangsúlyozása váltotta föl. A kapcsolódó politikai jellegű állásfoglalások (pl. Freire, 1970; Illich, 1971), valamint hivatalos dokumentumok (pl. Faure, 1971; Delors, 1996) azt tükrözik, hogy ez a változás nem elsősorban didaktikai, hanem inkább politikai jellegű volt. A közösségi tanulás – ebben az új értelmezésben – azoknak a hálózata, akik egy adott területi-társadalmi egység keretein belül a legkülönbözőbb helyszíneken tanulnak. Ezeknek a tanulási hálózatoknak az intenzitása és mélysége új ötleteket hoz létre, és ebben az értelemben válik a társadalmi kreativitások és innovációk szülőhelyévé. Az újabb kutatások (pl. a kanadai tanulási index, a német tanulási atlasz) megkísérlik körülhatárolni azokat a térségeket, amelyek ebben az értelemben tanuló régiókká és tanuló városokká válhatnak. Az egyik ilyen kutatás – a hazai LeaRn-projekt – megvizsgálta a tanulás statisztikai mutatóinak térbeli eloszlását Magyarországon, ezzel járulva hozzá a hagyományos „tudástérkép” kiegészítéséhez, valamint a különböző fejlettségű országrészek eddiginél méltányosabb megítéléséhez és fejlesztéséhez.
Dokumentum típusa: | Cikk, tanulmány, mű |
---|---|
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: | Iskolakultúra |
Kötet: | 26 |
Szám: | 2 |
ISSN: | 1215-5233 |
Dátum: | 2016 |
Oldalak: | pp. 108-118 |
A feltöltés ideje: | 2018. júl. 06. 15:34 |
Utolsó módosítás: | 2019. nov. 06. 14:04 |
URI: | http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/41573 |
![]() |
Tétel nézet |