Erőforrások és követelmények : a tanári kiégés munkahelyi tényezőinek komplex vizsgálata

Szabó Éva and Jagodics Balázs: Erőforrások és követelmények : a tanári kiégés munkahelyi tényezőinek komplex vizsgálata. In: Iskolakultúra, (26) 11. pp. 3-15. (2016)

[thumbnail of 01.pdf]
Preview
Cikk, tanulmány, mű
01.pdf

Download (434kB) | Preview

Abstract

A munkában való kifáradás, a naponta kapott újabb és újabb feladatok időnként minden ember számára azt a gondolatot vetik fel, hogy jobb lenne nem dolgozni, vagy valami egészen mást csinálni ahelyett, amit kell. Ha azonban minden munkanap ezzel a gondolattal indul és/vagy végződik, az már nem egyszerű fáradtság, hanem a kiégés kezdetére utaló jel is lehet. Számos hivatással együtt, az elmúlt évtizedek alatt a pedagógusok munkája is jelentősen átalakult. A követelmények egyre emelkednek, ami gyakran nem párosul a munkafeltételek és az életminőség javulásával, így ezt a társadalmi csoportot is jelentősen veszélyezteti a kiégés jelensége. A pedagógus fásultsága vagy kimerültsége azonban nem csupán személyes probléma. A diákok és a szülők életére is hatással van, hogy a tanárok milyen lelkesedéssel végzik a munkájukat. A pedagógusoktól elvárt magas hivatástudat és a gyakran kritikus társadalmi megítélés is szerepet játszhat abban, hogy ezen a területen viszonylag kevés hazai vizsgálatról olvashattunk az elmúlt évtizedekben. A probléma azonban jelen van, és a tudomány feladata, hogy minél mélyebben feltárja a kiégés-szindróma természetét és működését, hogy hozzásegítse a szakembereket a megelőzéshez és a probléma megoldásához szükséges ismeretekhez.

Item Type: Article
Journal or Publication Title: Iskolakultúra
Volume: 26
Number: 11
ISSN: 1215-5233
Date: 2016
Page Range: pp. 3-15
Date Deposited: 2018. Jul. 06. 15:34
Last Modified: 2019. Nov. 06. 14:04
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/41561

Actions (login required)

View Item View Item