Történelemtankönyvek a budapesti fiú-középiskolákban Klebelsberg Kuno minisztersége idején

Albert B. Gábor: Történelemtankönyvek a budapesti fiú-középiskolákban Klebelsberg Kuno minisztersége idején. In: Magyar pedagógia : a Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottságának folyóirata, (117) 1. pp. 275-293. (2017)

[thumbnail of mp_2017_003_275-293.pdf]
Előnézet
Cikk, tanulmány, mű
mp_2017_003_275-293.pdf

Letöltés (658kB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

This study adds to the recent body of research on textbook usage in Hungarian schools (Gunčaga and Tóth, 2013; Molnár-Kovács, 2015) with a primary focus on textbook usage and school history in the era in which Kuno Klebelsberg served as minister of religion and public education (1922–1931) (Albert, 2012, 2013a, 2013b). The article analyses factors that influenced textbook usage and selection in all-boys schools in Budapest in that period. Earlier studies on the history of textbooks (Unger, 1976) and the history of textbook approval (Szebenyi, 1994) cover the shrinking textbook market in the Klebelsberg period compared to that of the Austro-Hungarian Empire (1867–1918), a decrease which was intensified by religious segregation. In contrast with earlier scholarship (Unger, 1976; Szebenyi, 1994), this study demonstrates that a fairly open and pluralistic textbook market formed in Hungary in the period under review, especially in Budapest, after the Treaty of Trianon (1920) between Hungary and the Allies of World War I. Religious segregation was not deepened; quite the contrary, publishers and schools saw greater opportunities in textbook distribution and selection.

Dokumentum típusa: Cikk, tanulmány, mű
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Magyar pedagógia : a Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottságának folyóirata
Kötet: 117
Szám: 1
ISSN: 0025-0260
Dátum: 2017
Oldalak: pp. 275-293
Megjegyzések: Bibliogr. : p. 289-292. és a lábjegyzetekben ; Összefoglalás angol nyelven
Kulcsszavak: Oktatáspolitika - Magyarország - 1922-1932, Klebelsberg Kuno, Neveléstudomány, Történelemtankönyv-történeti kutatás
A feltöltés ideje: 2018. jún. 05. 09:32
Utolsó módosítás: 2019. nov. 06. 14:04
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/33011
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet