Önakadályozás az iskolában : elméleti keretek, prevenció és mérési lehetőségek

Török Lilla; Szabó Zsolt Péter; Tóth László: Önakadályozás az iskolában : elméleti keretek, prevenció és mérési lehetőségek. In: Magyar pedagógia : a Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottságának folyóirata, (117) 1. pp. 49-72. (2017)

[thumbnail of mp_2017_001_049-072.pdf]
Előnézet
Cikk, tanulmány, mű
mp_2017_001_049-072.pdf

Letöltés (931kB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

In our review academic self-handicapping has been discussed. We highlight the most relevant theories with regard to academics and self-handicapping, such as the self-worth theory (Covington és Omelich, 1991) and the Motivation and Engagement Wheel (Martin, 2003). We also touch upon the self-protective role of the belief ’being negatively stereotyped’, that can function as a way of self-handicapping. The study analyses self-handicapping as a means of impression formation that is leading to positive competence judgements (e.g. smart), but its costs are high regarding the judgements of personal characteristics (e.g. lazy). We discuss in detail the role of goal orientations and goal contexts in the process of self-handicapping. Empirical studies show that performance goal orientation and perceived performance goal context promote self-handicapping, while mastery orientation and perceived mastery goal context decrease its occurrence. Self-handicapping negatively influences academic performance/achievement, therefore prevention should be promoted. Finally, we discuss the measurement opportunities, the future directions also the investigational difficulties.

Dokumentum típusa: Cikk, tanulmány, mű
Befoglaló folyóirat/kiadvány címe: Magyar pedagógia : a Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottságának folyóirata
Kötet: 117
Szám: 1
ISSN: 0025-0260
Dátum: 2017
Oldalak: pp. 49-72
Megjegyzések: Bibliogr. : p. 64-72. ; Összefoglalás angol nyelven
Kulcsszavak: Pedagógia - pszichológiai, Tanulás - hatékonyság, Pedagógia, Önszabályozás - pszichológia, Teljesítmény - iskolai
A feltöltés ideje: 2018. jún. 04. 18:43
Utolsó módosítás: 2019. nov. 06. 14:04
URI: http://misc.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/33001
Bővebben:
Tétel nézet Tétel nézet